2020
)

Sneet inde

06 nov.20

Fræk og fabulerende drøm af en billedbog forvandler coronatidens isolation og kedsomhed til humor, der minder om den jazzede klassiker Bennys Badekar.

'Sneet inde' er en bog, der vil dele vandene, for ikke alle vil forstå meningen, men du har med garanti ikke læst noget som den, og den er utraditionel og spændende for både børn og voksne.

Af titlen forventer man noget tyst og monokromt, men i stedet findes inde bag sneen en sand eksplosion af lækre farver. Callesen kan noget med både farver og former, og han har en legende tilgang, som virker helt anderledes end andre billedbogsforfattere og illustratorer. I denne bog får hans ideer lov til at stikke af og flyve afsted som en papirflyver, og han tager læseren med på en rejse til en fantasifuld alternativ verden.

Handlingen i bogen er lidt svær at gengive, men den starter med en lang indledning, hvor en mand kaster et papirfly og derpå følger dets flugt gennem en varieret og farverig verden. En lille sky dukker op på himlen, og det begynder at sne ned på manden; skyen bliver til en snestorm, der overvælder manden, og han må søge tilflugt i et lille isoleret hus. Inde i huset begynder historien, eller her præsenteres titlen i hvert fald. Som i en gammel vittighed lægger historien ud med en tyv, en vampyr og en bager, der er sneet inde. Manden med papirflyveren er nu blot til stede som tilskuer, mens stormen raser udenfor. Personerne er isolerede i huset og keder sig, så de finder på en leg, eller rettere: bageren finder på en leg. Reglerne for legen er relativt simple, men alligevel opstår der forvirring, og legen går galt. De tre deltagere bliver uenige, og det er her, jeg synes, at bogen bliver vanvittig skæg, fordi den er totalt pædagogisk ukorrekt – præcis som børn kan være, hvis voksne ikke er i nærheden. Men nogle voksne læsere vil muligvis spørge sig selv om, hvad forfatteren mon har gang i. Da uvejret endelig holder en pause, undslipper manden med papirflyveren og fortsætter på sin vej, glad og fri. Uvejret vender dog hurtigt tilbage og lægger sig som en dyne over huset, og bageren, tyven og vampyren forbliver fanget i hinandens selskab.

Forfatteren har ladet sig inspirere af tegneserien 'Basserne og jazz', og det ser man tydeligt. Den lidt dumme og bløde tyv er som taget ud af den klassiske tegneserie, og hele bogen har en jazzet, improviserende og uforudsigelig vibe, der minder meget om klassikeren 'Bennys Badekar'. Og hvor ville det i øvrigt være fantastisk at se ’Sneet inde’ som en tegnefilm med musik til.

Jeg læser denne bog som en slags hyldest til kedsomheden som fantasiens drivkraft. Man kan næsten se forfatteren sidde i sit corona-hi, hvor han forvandler isolation og begrænsning til kreativt guld, og det er en fryd for øjet at glide over de farvemættede sider. Den hvide snesky står i så stærk kontrast til de lækre stærke farver i omgivelserne og personerne, at uvejrsskyen næsten får personlighed, når den følger efter manden og strækker sig ud over huset. Kombinationen af de bløde former og skarpe kanter virker på en gang retro og hypermoderne, og man bliver simpelthen glad i låget af at se på det.

Jeg håber, at denne sjove bog vil havne i hånden på rigtig mange børn og deres forældre, for det er en stor kvalitet at kunne sætte gang i tanker og spørgsmål hos læseren, også i børnelitteratur. Bogen er virkeligt original og har noget på hjerte om isolation, om kedsomhed, om at være til stede i nuet og om fantasiens og kreativitetens kraft, som man kan vælge at lade sig rive med af eller lade være og meget mere. Læs bogen med et barn og spørg, hvad det synes!

Jensen & Dalgaard
978-87-7151-672-2
48