Hr. Løve og troldmanden

2023
)

Hr. Løve og troldmanden

19 apr.23

Fjerde forrygende nedslag i Hr. Løves liv fortjener ligesom Jan Oksbøl Callesens øvrige billedbøger at blive læst højt for rigtig mange børn.

En mystisk lille troldmand banker på og beder løven om hjælp. Hr. Løve er hjælpsomheden selv af natur og betænker sig derfor ikke længe. Men bagefter, da hans naboer sår tvivl om troldmandens intentioner, er spørgsmålet: Har Hr. Løve ikke bare været god, men måske snarere godtroende?

Jan Oksbøl Callesens Hr. Løve er en godmodig sjæl og et dejligt bekendtskab. Han tager sin tid, lever i fred og ro og passer sig selv. Men verden udenfor har det med at trænge sig på, og kaos kan hurtigt sprede sig i selv det mest velorganiserede liv. I denne fjerde bog om den fredelige løve banker det pludselig en dag på den venlige Hr. Løves dør. Udenfor står en lille troldmand, der har brug for hjælp. Han har mistet sine sko, og han beder pænt hr. Løve om at låne ham et par af sine, så han kan tage på arbejde. Hr. Løve indvilliger hurtigt, for han vil gerne hjælpe.

Så snart troldmanden er taget videre på arbejde, begynder Hr. Løves naboer at blande sig. De er sikre på, at Hr. Løve er blevet snydt, så det driver, og de lader ham ikke få et øjebliks fred. Hr. Løves protester drukner helt i de mange stemmer, der alle mener, at han har begået en stor fejl ved at ville hjælpe den lille troldmand. Da troldmanden vender tilbage, begynder stemmerne at tale til ham i stedet for Hr. Løve, og situationen bliver endnu mere kompliceret.

Callesen har en fantastisk evne til at få barnet til at bruge sin forestillingsevne og empati med historier som denne, der på overfladen måske kan virke relativt simple, men bestemt ikke er det. Historierne om Hr. Løve og hans trængsler er herlige at læse sammen, og det er fortællinger, der sætter gang i en hel masse tænkning hos barnet. I denne bog holdes spændingen hele vejen, og svaret på ovenstående spørgsmål står ikke klart før på allersidste side.

Den gode Hr. Løve er helt umulig ikke at holde af og har for længst etableret sig som en storfavorit til godnatlæsningen herhjemme, hvor min søn skiftevis hepper og ryster på hovedet. Jan Oksbøl Callesen er et af dansk børnelitteraturs wildcards, og det er altid vidunderligt umuligt at forudsige, i hvilken retning handlingen går, og hvor historien ender. Man kan som læser dog trygt forvente, at forfatteren sætter nye tanker og sjove snakke i gang mellem børn og voksne.

Jensen & Dalgaard
135846414
9788771515787