Den forsvundne hval

2023
)

Den forsvundne hval

15 feb.23

En smuk og sårbar historie om ensomhed, men også om kærlighed, håb og hvaler.

Rio er 11 år og bor sammen med sin psykisk syge mor i en lejlighed i London. Moren spiller violin, men ikke i de lange perioder, hvor hun blot stirrer ud i luften eller bliver i sengen, og Rio må overtage voksenrollen. Han elsker sin mor af hele sit hjerte og tilsidesætter sine egne behov for at hjælpe hende. Da hun skal indlægges, sender hun Rio over til sin mormor Fran i Californien, som de ikke har haft kontakt med i flere år.

Fran bor stadig i huset ved havet, som moren voksede op i, men Rio vil hjem til sin mor, så Fran giver ham masser af plads. Da hun viser Rio hans mors flotte tegninger af gråhvalerne, særligt hvalen Hvidnæb, beslutter Rio, at den kærlighed må kunne hjælpe hans mor ud af sygdommen. Han møder den jævnaldrende pige Marina, der bor på en båd med sin far, Birch, som lever af at sejle turister ud på hvalsafari. Da Rio kommer med på havet første gang, bliver det hans livsopgave at observere hvalerne, og han sender billeder af hvalerne til sin mor.

'Den forsvundne hval' er en velskrevet og stærk fortælling, som både handler om mod, klimaforandringer og kærlighed til et presset økosystem. Rio er meget bekymret og tillader sig aldrig at være glad, fordi hans sanser hele tiden er indstillet til at være opmærksom på morens behov. Han har intet frirum, hvilket forfatteren beskriver med stor intuition. Rio udvikler en fiksering af hvalen Hvidnæb, hvis karakter nærmest smelter sammen med hans mors. Men heldigvis lader han efterhånden både Marina og sin mormor komme tæt på. Som læser får man en spændende viden om gråhvaler, og kronen på værket er Levi Pinfolds unikke s/h tegninger, som man kan nyde i fulde drag adskillige steder i bogen.

Straarup & Co
Ulrika Louisa Bjerregaard
135430684