Havets magi - de knuste perler

2019
)

Havets magi - de knuste perler af Nicole Boyle Rødtnes

18 aug.19

Havets magi er første bog i en lovende letlæsningsserie om venskab, hemmeligheder og magi.

Mon ikke de fleste mennesker er fascinerede af tanken om at kunne svømme under vandet uden at tænke på at drukne? At skyde afsted langs havbunden uden at være bange. Jeg selv elsker havfruer og synes, der burde skrives mange flere bøger om dem.

Da pigen Mira kun var en baby, blev hun fundet på stranden, sammen med to andre babyer, drengen Storm og pigen Isla. Nu er hun næsten 11 år, bor på Ravnø sammen med sin adoptivmor Lina, og når der kommer turister til øen, fortæller Lina dem sagnet om havfruerne. Om natten drømmer Mira om havet. Hun spekulerer på om Storm og Isla også drømmer om havet. Mira har et armbånd med hvide og sorte perler, hvori der står ’Hvis du er ved at drukne, så knus en hvid perle’.

Den dag hun fylder 11 år, skal hun med skolen ud at sejle. Da de er langt ude på havet, overraskes de af en pludseligt opstået storm, og Mira falder i vandet. Da hun er lige ved at drukne, kommer hun i tanke om inskriptionen bagpå armbåndet, og hun knuser en af de hvide perler. Pludselig har hun en lang lyserød fiskehale i stedet for sine ben, og hun skriger højt i forskrækkelse. Men så hører hun et plask.

Forfatter Nicole Boyle Rødtnes er særdeles produktiv, men uden at det på nogen måde går ud over kvaliteten af hendes bøger. Hendes høje spændingsniveau, spændvidde i genrer og evne til at skrive til både store og små børn er imponerende. Hun er en virkeligt dygtig fortæller og hendes bøger er meget populære. Illustrator Anita Sølver har skabt det helt rigtige havfrueunivers med smukke farver og fine former. Især er dobbeltsideillustrationen på allerførste side meget fin.

En virkeligt spændende start på en serie med lix 14, som kan læses fra cirka otte år.

Alvilda
46902785