Over sløret

2017
)

Over sløret – Ilttyv 1 af Nicole Boyle Rødtnes

04 sep.17

Spændende og dybt original dystopi fra en af de allerbedste danske ungdomsforfattere.

Hver en sten i genren er langtfra vendt, hvilket du vil opdage, når du sidder med Nicole Boyle Rødtnes’ fortræffelige bog i hænderne. Forfatteren har ramt hovedet på sømmet med denne trilogi, hvor ’Over sløret’ er første del. Det er en professionelt udført dystopi med et imponerende karakterfyldt og ustoppeligt plot, der pisker læseren frem, og man bliver fuldstændigt hooked på den verden, Nicole Boyle Rødtnes har skabt.

Som handlingen skrider frem krakelerer virkelighedsbilledet mere og mere for bogens hovedpersoner. Forestil dig en fremtid, hvor luften er forvandlet til den rene gift for mennesker, og alle må bo over sløret for at overleve. Ilt er blevet en værdifuld handelsvare, som kun de rigeste har råd til i den reneste kvalitet. Alle ved, at ingen kan overleve under sløret, men da to forskere mister livet, bliver de to halvsøskende Shay og Troy uforvarende blandet ind i sagen i en alliance, hvor de må svømme som småfisk blandt glubske hajer.

’Over sløret’ er ekstremt velfortalt, og historiens opbygning gør det vanskeligt at slippe den igen. Rødtnes har en utroligt elegant måde at indflette baggrundshistorie på, og den uhyggelige fremtidsverden virker fuldstændig naturlig og troværdig. Jeg har kun rosende ord at sige om dette første bind i ’Ilttyv trilogien’, og jeg glæder mig til at læse mere.

Nicole Boyle Rødtnes er en spændende forfatter, som mest skriver til børn og unge læsere og ofte med det mystiske og skræmmende som omdrejningspunkt. Hun er medstifter af foreningen HUF, Håbefulde Unge Forfattere. I 2008 blev Nicole Boyle Rødtnes optaget på Forfatterskolen for Børnelitteratur og har på nuværende tidspunkt allerede udgivet i nærheden af 50 anmelderroste bøger.

Alvilda
Jonas Holm Hansen
51868803