2020
)

Natteskov

11 nov.20

Barnes klassiker tager sin læser med til mellemkrigstidens dekadente Paris, Berlin og Wien med stemningsfulde og detaljemættede beskrivelser.

’Natteskov’ er Djuna Barnes værk fra 1936, ’Nightwood’, der nyligt er blevet udgivet i Turbine Forlagets serie af nyoversatte klassikere.

I ’Natteskov’ drages man ind i en verden, hvor status og titel, identitet, længsel, kærlighed og seksualitet og religion er hovedtemaer, som skildres i en sansende fortælling med udførlige steds- og personfremstillinger. Igennem romanen væves en doktor ind i de forskellige karaktereres situationer og spørges til råds, og hans langstrakte og indviklede monologer fylder en hel del.

Centralt i bogen er det lesbiske forhold mellem Nora og Robin. ’Natteskov’ regnes for at være en af de første bøger, der handler åbenlyst om homoseksualitet, og derudover er forholdet et, som følges på tæt hold. Den svære kærlighed får Nora til at forlade sin mand og sin søn og senere til at stille spørgsmål ved nat og dag, liv og død i sit livs skyggeside og erkende at: ”… nu ser jeg at natten gør noget ved menneskers identitet, selv når det sover.”

’Natteskov’ er krævende læsning med overvejende lange, mættede sætningsstrukturer, men det er samtidig der, hvor der bliver skabt dybde og dunkle stemningsbilleder fremfor handling. Man kommer tæt på karaktererne i beskrivelserne og i direkte taleform. Personerne og forholdet imellem dem gør romanen værd at læse.

I efterskriften udtrykker oversætter Juliane Wammen meget præcist, at det performative er essentielt i ’Natteskov’: ”Personernes liv og tid og opmærksomhed er rettet mod den ydre fremtræden i verden – ikke forstået i en primitiv modstilling mellem sandt og falskt, overflade og dybde, men som en åbning for, at disse modsætningspar snarere skaber splittelse og ulykke for mennesker. Romanens figurer, der hver på deres måde befinder sig uden for en forstillet ’normalitet’, vikles ind i alle mulige former for udsmykning og udklædning.”

Djuna Barnes (1892-1982) var amerikansk forfatter og poet, som i dag bliver anset for at være en af de største modernistiske forfattere på linje med forfattere som T.S. Eliot, Virginia Woolf, James Joyce og Gertrude Stein.

Turbine
Juliane Wammen
48144721