Blæsten, sandet og stjernerne

1989
)

Blæsten, sandet og stjernerne af Antoine de Saint-Exupéry

01 jun.05

Forfatteren fortæller om sit liv som flyver i mellemkrigstiden; her er billeder, farver, drama og sansninger. Men han formåede også at give sine betragtninger om denne planets uforanderlighed en værdi, der kan gribe en læser her mere end 60 år senere.

Man kan tiltrækkes af en bog af utallige årsager: spændende handling, tillid til forfatteren, den ligner noget, man kender, måske stemningen ... Ovennævnte lille bog kan naturligvis beskrives objektivt. Den er skrevet af en særpræget, fransk forfatter, der skrev i mellemkrigstiden og i starten af 2. verdenskrig. Han kom fra en tryg, adelig baggrund og blev tidligt grebet af flyvning.

En omtumlet tilværelse som postflyver, som krigsflyver og reporter resulterer i mange brækkede knogler efter nedstyrtninger. Men også i fine litterære skildringer, hvoraf 6 bøger er oversat til dansk. Men man kan også lade intuitionen råde, som jeg gjorde ved valget af denne lille bog. Her genfandt jeg den stemning, som for mange år siden fascinerede mig i Hemingways og Scott Fitzgeralds bøger. I øvrigt fandt jeg ud af, at Saint-Exupéry og Hemingway var samtidigt i Spanien i 1936 for at rapportere fra borgerkrigen.

Man møder í Saint-Exupéry ildsjælen, der kaster sig hovedkulds ud i livet, og han kan skrive, så det er en fryd at læse. Afmålt, velformuleret, ingen overflødige ornamenteringer, men læseren har alligevel alle muligheder for at lade sig opsluge og rive med.
Man lærer et menneske at kende indefra og beriges derved.

Ørkenens hjerte
Vi er med i den regnvåde, sorte morgen på vej til flyvepladsen, vi er også med i det lille fly på vej mod Magellanstrædet. I ørkenen, mens der ventes på flyveren fra Dakar, er vi med, vi er med blandt mauriske oprørere, og i luften over ørkenens hjerte, hvor landskabet bades i gyldent lys. Man kan uden overdrivelse sige her: Glem serien ’Virkelighedens verden’ og læs de gamle mestre!.

Saint-Exupéry skrev denne bog under et rekreationsophold i New York efter et flystyrt, Andre Gidé opfordrede ham til at skrive om minder, følelser og overvejelser om sin gerning, og denne fine lille udgivelse blev resultatet.

En Jespersen og Pio-bog
Tage Brüel
06909884