Tema
Danske debutanter 2014-2015
Hvorfor læse debutanter? Fordi debutanten er som et barn. Somme tider siger han eller hun noget genialt, noget man ikke har hørt sagt på netop denne måde før eller stiller et spørgsmål, som får én til at tænke over livet.
”Friske fra fad, splinternye beboere og allerhelst væsner, nye livsformer simpelthen, på planeten litteratur.” skrev Lars Bukdahl sidste år i sin artikel om debutanten – en tekst han afsluttede med ordene:
”Rumpl mig over, please, igen og igen!”
Det er svært at være uenig. Det bedste er, når man overrumples af et helt afsindigt godt nyt hoved, der tryller sprog og billeder frem, man end ikke selv havde fantasi til at forestille sig. Debutanten er den lurende mulighed for et lille mesterværk, der fornyr og forfrisker dansk litteratur.
På sin liste over totale overrumpelser har han bl.a. Hanne Højgaard Viemose og hendes debut Hannah, som vandt Munch-Christensens debutantpris i 2011. Viemose bidrager i dette tema med ord om at debutere og skrive videre på nummer to. Hun siger blandt andet, at "det autofiktive… da for f… ikke er noget nyt forfattertrick." Heller ikke selvom der er billeder af forfatteren i bogen.
Genrebrud
I år er der blevet begået en række vellykkede genreeksperimenter, som alle har fået stor omtale i dagbladspressen. I Niviaq Korneliussens HOMO sapienne består teksten blandt andet af screenshots fra en sms-samtale på en iPhone. Caspar Erics 7/11 er til dels skrevet som en blog-tekst, hvis originalmanuskript i dag er slettet for offentlighedens øjne. I bogen figurerer blog-formen i stedet under navnet langdigt, og bogen er derudover bygget op som en dokumentarfilm, der refererer til film og serier / i et konstant flow. Victor Boy Lindholms GULD benytter ligeledes blogformen => langdigtet og indeholder flere billeder af rapperen Nelly placeret i bogen på en ”grim” måde. En ny æstetik er på vej, og analysen af HOMO sapienne og 7/11 er uddybende læsning.
Det største genrebrud af alle er Christoffer Ugilts koncept-lyriske og computerprogrammerede poesidebut Individ i fællesskab, og deri står blandt andet: ”Vi går i utakt”. Det er lige præcis det, debutanterne gør, og det fører til det ene hudløst ærlige identitetspaniske udbrud efter det andet.
Bundærlig identitetspanik
Identitetspanikken præges af de sociale medier, druk og kærlighed. Det føles sært at nævne de sociale medier i samme linje som druk og kærlighed, men det er efterhånden en præmis for litteraturen. Kønsproblematikken udfoldes stærkest i førnævnte HOMO sapienne og romanen Nielsine af Ina Munch Christensen, der begge afsøger seksualiteten i henholdsvis Nuuk og København. I Rolf Sparre Johanssons digtsamling Søvn handler det om den mandige kønsrolle og om, hvordan det at blive far forandrer livet fuldstændigt.
Selv tabet af én, der står nær, reflekteres der over i denne på en og samme tid modne og ungdomsfikserede gruppe af debutanter. Tabet spiller en rolle i Sigurd Hartkorn Plaetners Noget om Vitus, Sara Roepstorffs Min far er en tiger og den helt unge Emma Elisabeth Nielsens Den med Richard Lange. Det utrolige ved disse ellers deprimerende historier er, at de som tabshistorier forvandler sig til udviklingshistorier. Ved at skrive gennemgår fortælleren en transformation, og når læseren kommer igennem på den anden side, er man ramt af en slags velskrevet sorg på vej videre.
Stærke stemmer og adrætte ord
Der er generelt stærke stemmer i årets gruppe af debutanter, specielt i romanerne. Stærke stemmer, der bider sig fast i læseren med fortællinger, der huskes. I lyrikken er der personligheder, som med et stadig mere opfindsomt sprog finder nye måder at skrive om verden på. Generelt er sproget blevet hurtigere, og måske en smule mere ungt. Eller er det bare mig, der bliver ældre?
Genrebruddene og til dels også en ny form for sproglighed får sin plads i litteraturen, fordi vi har at gøre med en generation af digitalt indfødte. Dermed får hashtagget, gif-filen og statusopdateringen en plads i ny og kommende litteratur. Vi kan lige så godt vænne os til det og ikke mindst begynde at prøve at forstå de muligheder, der ligger i at udtrykke sig på nye måder gennem det hurtige, forkortede og indforståede sprog. Det gælder også værkernes opståen og fortsættelse på facebook, twitter, snapchat, instagram og diverse blogs. Forfatterne er levende udenfor deres bøger i form af tekst og billeder, som du kan følge, kommentere og ”like” - som litteratur eller som liv.
Danmarks største debutantpris
I år er det tiende gang Bodil og Jørgen Munch-Christensens debutantpris uddeles! Det sker d. 25. september på Vejle bibliotek, hvor Litteratursiden også vil være til stede. Vi har været partnere på debutantprisen siden 2013, og Lise Vandborg fra Litteratursiden deltager i juryen sammen med kritiker Lars Bukdahl og litteraturprofessor Anne Marie Mai, bestyrelsesformand Mogens Thyssen samt Else Zacharias og Joan Høeg fra Vejle bibliotek. Temaets litteraturliste består af værker, som er udkommet i perioden 1.8.14-31.7.15 hvoraf en stor del er anmeldt på Litteratursiden.
Hvem vinder i år?
Vi vil gerne opfordre jer alle til at kommentere de mange anmeldelser, som er skrevet til dette tema. Der kan, vil og bør være forskellige holdninger til den litteratur, der endnu ikke har fundet sin bås.
Kommentér med litteraturen i fokus og giv gerne et bud på, hvilke to debutanter, som I mener, skal vinde Bodil og Jørgen Munch-Christensens debutantpris 2015!
Hvorfor læse debutanter? Fordi debutanten er som et barn. Somme tider siger han eller hun noget genialt, noget man ikke har hørt sagt på netop denne måde før eller stiller et spørgsmål, som får én til at tænke over livet.
”Friske fra fad, splinternye beboere og allerhelst væsner, nye livsformer simpelthen, på planeten litteratur.” skrev Lars Bukdahl sidste år i sin artikel om debutanten – en tekst han afsluttede med ordene:
”Rumpl mig over, please, igen og igen!”
Det er svært at være uenig. Det bedste er, når man overrumples af et helt afsindigt godt nyt hoved, der tryller sprog og billeder frem, man end ikke selv havde fantasi til at forestille sig. Debutanten er den lurende mulighed for et lille mesterværk, der fornyr og forfrisker dansk litteratur.
På sin liste over totale overrumpelser har han bl.a. Hanne Højgaard Viemose og hendes debut Hannah, som vandt Munch-Christensens debutantpris i 2011. Viemose bidrager i dette tema med ord om at debutere og skrive videre på nummer to. Hun siger blandt andet, at "det autofiktive… da for f… ikke er noget nyt forfattertrick." Heller ikke selvom der er billeder af forfatteren i bogen.
Genrebrud
I år er der blevet begået en række vellykkede genreeksperimenter, som alle har fået stor omtale i dagbladspressen. I Niviaq Korneliussens HOMO sapienne består teksten blandt andet af screenshots fra en sms-samtale på en iPhone. Caspar Erics 7/11 er til dels skrevet som en blog-tekst, hvis originalmanuskript i dag er slettet for offentlighedens øjne. I bogen figurerer blog-formen i stedet under navnet langdigt, og bogen er derudover bygget op som en dokumentarfilm, der refererer til film og serier / i et konstant flow. Victor Boy Lindholms GULD benytter ligeledes blogformen => langdigtet og indeholder flere billeder af rapperen Nelly placeret i bogen på en ”grim” måde. En ny æstetik er på vej, og analysen af HOMO sapienne og 7/11 er uddybende læsning.
Det største genrebrud af alle er Christoffer Ugilts koncept-lyriske og computerprogrammerede poesidebut Individ i fællesskab, og deri står blandt andet: ”Vi går i utakt”. Det er lige præcis det, debutanterne gør, og det fører til det ene hudløst ærlige identitetspaniske udbrud efter det andet.
Bundærlig identitetspanik
Identitetspanikken præges af de sociale medier, druk og kærlighed. Det føles sært at nævne de sociale medier i samme linje som druk og kærlighed, men det er efterhånden en præmis for litteraturen. Kønsproblematikken udfoldes stærkest i førnævnte HOMO sapienne og romanen Nielsine af Ina Munch Christensen, der begge afsøger seksualiteten i henholdsvis Nuuk og København. I Rolf Sparre Johanssons digtsamling Søvn handler det om den mandige kønsrolle og om, hvordan det at blive far forandrer livet fuldstændigt.
Selv tabet af én, der står nær, reflekteres der over i denne på en og samme tid modne og ungdomsfikserede gruppe af debutanter. Tabet spiller en rolle i Sigurd Hartkorn Plaetners Noget om Vitus, Sara Roepstorffs Min far er en tiger og den helt unge Emma Elisabeth Nielsens Den med Richard Lange. Det utrolige ved disse ellers deprimerende historier er, at de som tabshistorier forvandler sig til udviklingshistorier. Ved at skrive gennemgår fortælleren en transformation, og når læseren kommer igennem på den anden side, er man ramt af en slags velskrevet sorg på vej videre.
Stærke stemmer og adrætte ord
Der er generelt stærke stemmer i årets gruppe af debutanter, specielt i romanerne. Stærke stemmer, der bider sig fast i læseren med fortællinger, der huskes. I lyrikken er der personligheder, som med et stadig mere opfindsomt sprog finder nye måder at skrive om verden på. Generelt er sproget blevet hurtigere, og måske en smule mere ungt. Eller er det bare mig, der bliver ældre?
Genrebruddene og til dels også en ny form for sproglighed får sin plads i litteraturen, fordi vi har at gøre med en generation af digitalt indfødte. Dermed får hashtagget, gif-filen og statusopdateringen en plads i ny og kommende litteratur. Vi kan lige så godt vænne os til det og ikke mindst begynde at prøve at forstå de muligheder, der ligger i at udtrykke sig på nye måder gennem det hurtige, forkortede og indforståede sprog. Det gælder også værkernes opståen og fortsættelse på facebook, twitter, snapchat, instagram og diverse blogs. Forfatterne er levende udenfor deres bøger i form af tekst og billeder, som du kan følge, kommentere og ”like” - som litteratur eller som liv.
Danmarks største debutantpris
I år er det tiende gang Bodil og Jørgen Munch-Christensens debutantpris uddeles! Det sker d. 25. september på Vejle bibliotek, hvor Litteratursiden også vil være til stede. Vi har været partnere på debutantprisen siden 2013, og Lise Vandborg fra Litteratursiden deltager i juryen sammen med kritiker Lars Bukdahl og litteraturprofessor Anne Marie Mai, bestyrelsesformand Mogens Thyssen samt Else Zacharias og Joan Høeg fra Vejle bibliotek. Temaets litteraturliste består af værker, som er udkommet i perioden 1.8.14-31.7.15 hvoraf en stor del er anmeldt på Litteratursiden.
Hvem vinder i år?
Vi vil gerne opfordre jer alle til at kommentere de mange anmeldelser, som er skrevet til dette tema. Der kan, vil og bør være forskellige holdninger til den litteratur, der endnu ikke har fundet sin bås.
Kommentér med litteraturen i fokus og giv gerne et bud på, hvilke to debutanter, som I mener, skal vinde Bodil og Jørgen Munch-Christensens debutantpris 2015!
Kommentarer