Tema
Danske debutanter 2013-2014
Det seneste år er vi nærmest blevet væltet bagover af de mange nye originale og kraftfulde litterære stemmer. Vi stiller skarpt på tendenserne og peger på de mest talentfulde debutanter.
Ud over talent og noget på hjerte kræver det et vist mod at springe ud som forfatter. Mod manglede periodens mest bemærkelsesværdige og omdiskuterede debutant, nemlig Yahya Hassan, ikke. Aldrig før i nyere tid har et debutværk lige fra udgivelsen været en bombe under samfundsdebatten og samtidig nået ud til så mange nye (lyrik)læsere.
Den barske barndom
Ved at tage fra hovedstolen og således skrive sig ind i en af tidens største litterære trends, nemlig brugen af autofiktion, i skildringen af en opvækst med omsorgssvigt og dysfunktionel familie, har digtsamlingen Yahya Hassan ligheder til flere andre af debutantværkerne: Vor tids helt af Jacob Skyggebjerg, Do danska af Jonas Suchanek, Kystsanatoriet af Elsebeth Flensted-Jensen og til dels også Og sådan blev det af Maren Uthaug. Også i Signes Langtved Pallisgaards roman Et andet sted spiller hovedpersonens oplevelser fra barndommen ind på nutidens vildfarelser og identitetsforvirring.
Både Yahya Hassan og Jacob Skyggebjerg skildrer i en sitrende skrift et ”underdanmark”. Mens Skyggebjerg i rå toner beskriver den etnisk danske underklasse, skriver Hassan om ghettoen i Aarhus, og det er ikke overraskende den sidstnævnte, der høstede den offentlige opmærksomhed. Den mudrede danske underklasse er der ikke så stor blæst om, da der ikke er helt så meget på spil politisk her.
Ligesom en af sidste års vindere af Bodil og Jørgen Munch-Christensens Kulturlegat, Hassan Preisler, kredser både Yahya Hassan, Maren Uthaug og Jonas Suchanek om identitet i mødet med den danske kultur, og de tager som Preisler med romanen Brun mands byrde afsæt i den personlige historie og blander den med fiktionen. Det autofiktive spor ses også i Mikkel Brixvolds digtsamling Så efterlades alt flæskende. Digtene beskriver i et meget sanseligt sprog en soldats oplevelser som udstationeret i Irak-krigen.
Den billedrige og tidløse lyrik
Mens Mikkel Brixvold og Yahya Hassans digte refererer til en genkendelig virkelighed og afspejler den tid, vi lever i lige nu, ses andre mere tidløse debutanter, især inden for lyrikken. I Signe Gjessings digtsamling Ud i det u-løse er der ikke mange henvisninger til en umiddelbar genkendelig virkelighed og heller ikke til de eksplicitte sociale og politiske agendaer, der ellers optræder i tidens lyrik. I stedet ses en stærk billeddyrkende og kosmisk poesi, hvor naturelementer fylder mere end den menneskeskabte verden. Tidløs er også debutanten Lea Marie Løppenthin med digtsamlingen Nervernes adresse. Digtene splitter verden ad og samler den igen. Digtenes jeg færdes på samme tid hjemmevant og forundret i et univers, hvor genkendeligheden og opløsningen konfronteres med hinanden. Vi bringer analyser af begge disse talentfulde digtsamlinger. Også Ninette Larsen har i sin lyriske prosa Hybrid en visionær poetisk stil fyldt med gådefulde billeder, der viser skønheden og forfaldet som uløseligt forbundne.
Debutantens nye stemme kan, når den er særlig talentfuld, overrumple en som læser. Lars Bukdahl skriver i temaartiklen Al begyndelse er sværte - at læse en debutant skal være som at debutere som læser: Det vilde og særlige ved debutanter er, at de er uden et ’før’. De begynder lige nu og lige her, de har som forfattere ingen fortid, de er friske fra fad, splinternye beboere og allerhelst væsner, nye livsformer simpelthen, på planeten litteratur."
Tendenser og debutantpris
Ud over de værker fra perioden august 2013 til august 2014, som vi har anmeldelser og analyser af , er flere af årets debutanter at finde på listerne Danske debutanter 2013 og Danske debutanter 2014. Inden for krimigenren er der udkommet flere brandgode debutværker, for eksempel Slagteren i Liseleje af Ane Riel og Smerten selv af Stephanie Caruana. De er sammen med ovennævnte digtsamlinger og romanerne af Skyggebjerg, Uthaug og Pallisgaard eksempler på debutværker, som er skrevet med sikker hånd, og ikke bærer megen præg af debutantens søgen i skriften. Ikke mindst i værkerne af de purunge debutanter, Hassan, Gjessing og Ninette Larsen, fremstår både form og indhold uhyre stilsikkert.
På trods af disse åbenlyse talenter er debuten ofte ikke forfatterens bedste værk, men i debuten vises et talent, som foldes ud i kommende værker, hvilket ses hos tidligere debutantprisvindere som Kim Leine, Maja Lee Langvad og Asta Olivia Nordenhof. Set i lyset af at flere og flere debutanter udgiver på enkeltmands- og småforlag , og vi nødig skulle ende i amerikanske tilstande, hvor de etablerede forlag ikke længere udgiver ny lyrik som trykte bøger, er der al mulig grund til at eksponere debutanterne. Debutanterne er med deres spirerende talent med til at bevæge litteraturen og sikre mangfoldigheden og kvaliteten på bogmarkedet på længere sigt.
På Litteratursiden vil vi gerne bakke op om debutanterne, og derfor indgik vi sidste år et nyt partnerskab med Danmarks største debutantpris på 2 x 50.000 kr., Bodil og Jørgen Munch-Christensens debutantpris. Prisen bliver i år uddelt den 26. september, og vi sidder med i juryen, som udvælger de to vindere.
Udvalget af værker i dette tema er sket uafhængigt af prisen.
Det seneste år er vi nærmest blevet væltet bagover af de mange nye originale og kraftfulde litterære stemmer. Vi stiller skarpt på tendenserne og peger på de mest talentfulde debutanter.
Ud over talent og noget på hjerte kræver det et vist mod at springe ud som forfatter. Mod manglede periodens mest bemærkelsesværdige og omdiskuterede debutant, nemlig Yahya Hassan, ikke. Aldrig før i nyere tid har et debutværk lige fra udgivelsen været en bombe under samfundsdebatten og samtidig nået ud til så mange nye (lyrik)læsere.
Den barske barndom
Ved at tage fra hovedstolen og således skrive sig ind i en af tidens største litterære trends, nemlig brugen af autofiktion, i skildringen af en opvækst med omsorgssvigt og dysfunktionel familie, har digtsamlingen Yahya Hassan ligheder til flere andre af debutantværkerne: Vor tids helt af Jacob Skyggebjerg, Do danska af Jonas Suchanek, Kystsanatoriet af Elsebeth Flensted-Jensen og til dels også Og sådan blev det af Maren Uthaug. Også i Signes Langtved Pallisgaards roman Et andet sted spiller hovedpersonens oplevelser fra barndommen ind på nutidens vildfarelser og identitetsforvirring.
Både Yahya Hassan og Jacob Skyggebjerg skildrer i en sitrende skrift et ”underdanmark”. Mens Skyggebjerg i rå toner beskriver den etnisk danske underklasse, skriver Hassan om ghettoen i Aarhus, og det er ikke overraskende den sidstnævnte, der høstede den offentlige opmærksomhed. Den mudrede danske underklasse er der ikke så stor blæst om, da der ikke er helt så meget på spil politisk her.
Ligesom en af sidste års vindere af Bodil og Jørgen Munch-Christensens Kulturlegat, Hassan Preisler, kredser både Yahya Hassan, Maren Uthaug og Jonas Suchanek om identitet i mødet med den danske kultur, og de tager som Preisler med romanen Brun mands byrde afsæt i den personlige historie og blander den med fiktionen. Det autofiktive spor ses også i Mikkel Brixvolds digtsamling Så efterlades alt flæskende. Digtene beskriver i et meget sanseligt sprog en soldats oplevelser som udstationeret i Irak-krigen.
Den billedrige og tidløse lyrik
Mens Mikkel Brixvold og Yahya Hassans digte refererer til en genkendelig virkelighed og afspejler den tid, vi lever i lige nu, ses andre mere tidløse debutanter, især inden for lyrikken. I Signe Gjessings digtsamling Ud i det u-løse er der ikke mange henvisninger til en umiddelbar genkendelig virkelighed og heller ikke til de eksplicitte sociale og politiske agendaer, der ellers optræder i tidens lyrik. I stedet ses en stærk billeddyrkende og kosmisk poesi, hvor naturelementer fylder mere end den menneskeskabte verden. Tidløs er også debutanten Lea Marie Løppenthin med digtsamlingen Nervernes adresse. Digtene splitter verden ad og samler den igen. Digtenes jeg færdes på samme tid hjemmevant og forundret i et univers, hvor genkendeligheden og opløsningen konfronteres med hinanden. Vi bringer analyser af begge disse talentfulde digtsamlinger. Også Ninette Larsen har i sin lyriske prosa Hybrid en visionær poetisk stil fyldt med gådefulde billeder, der viser skønheden og forfaldet som uløseligt forbundne.
Debutantens nye stemme kan, når den er særlig talentfuld, overrumple en som læser. Lars Bukdahl skriver i temaartiklen Al begyndelse er sværte - at læse en debutant skal være som at debutere som læser: Det vilde og særlige ved debutanter er, at de er uden et ’før’. De begynder lige nu og lige her, de har som forfattere ingen fortid, de er friske fra fad, splinternye beboere og allerhelst væsner, nye livsformer simpelthen, på planeten litteratur."
Tendenser og debutantpris
Ud over de værker fra perioden august 2013 til august 2014, som vi har anmeldelser og analyser af , er flere af årets debutanter at finde på listerne Danske debutanter 2013 og Danske debutanter 2014. Inden for krimigenren er der udkommet flere brandgode debutværker, for eksempel Slagteren i Liseleje af Ane Riel og Smerten selv af Stephanie Caruana. De er sammen med ovennævnte digtsamlinger og romanerne af Skyggebjerg, Uthaug og Pallisgaard eksempler på debutværker, som er skrevet med sikker hånd, og ikke bærer megen præg af debutantens søgen i skriften. Ikke mindst i værkerne af de purunge debutanter, Hassan, Gjessing og Ninette Larsen, fremstår både form og indhold uhyre stilsikkert.
På trods af disse åbenlyse talenter er debuten ofte ikke forfatterens bedste værk, men i debuten vises et talent, som foldes ud i kommende værker, hvilket ses hos tidligere debutantprisvindere som Kim Leine, Maja Lee Langvad og Asta Olivia Nordenhof. Set i lyset af at flere og flere debutanter udgiver på enkeltmands- og småforlag , og vi nødig skulle ende i amerikanske tilstande, hvor de etablerede forlag ikke længere udgiver ny lyrik som trykte bøger, er der al mulig grund til at eksponere debutanterne. Debutanterne er med deres spirerende talent med til at bevæge litteraturen og sikre mangfoldigheden og kvaliteten på bogmarkedet på længere sigt.
På Litteratursiden vil vi gerne bakke op om debutanterne, og derfor indgik vi sidste år et nyt partnerskab med Danmarks største debutantpris på 2 x 50.000 kr., Bodil og Jørgen Munch-Christensens debutantpris. Prisen bliver i år uddelt den 26. september, og vi sidder med i juryen, som udvælger de to vindere.
Udvalget af værker i dette tema er sket uafhængigt af prisen.
Kommentarer