Steder at tisse

2021
)

Steder at tisse

04 jan.22

Opløftende hyldest til en af kroppens tabubelagte funktioner. En poetisk og samtidig sjov bog, der nok skal få smilet frem hos både børn og voksne.

'Steder at tisse' er en fantastisk kreativ og smuk bog om noget, alle mennesker gør, men som vi helst ikke taler alt for højt om. I modsætning til mange andre bøger emnet handler denne ikke specifikt om at lære at tisse det rette sted, altså på potten eller toilettet, men snarere om alle de mange forskellige steder, der kan tisses, og om tisseoplevelsen og fornemmelsen i kroppen, når der gives slip.

Med denne charmerende billedbog om at tisse har forfatteren ikke slået en streg, men begået en lille hyggelig genistreg, der får ren pottepoesi ud af en af kroppens naturlige men stadig tabubelagte funktioner. Det er ikke en bog, der handler om at smide bleen og lære at gå på toilettet, men den kan måske nok bruges til formålet pottetræning alligevel. Der er nemlig både fokus på, hvordan det føles i kroppen, når man trænger, og på den herlige fornemmelse af at give slip, hvor end det nu kan være, om det så er i sneen, bag et træ eller på en helt anden planet.

Det bliver overraskende nok aldrig ulækkert, og forfatteren demonstrerer fuldstændigt overlegent, at det ikke er nødvendigt at bruge plat humor for at få børn og voksne til at smile. Resultatet er en virkelig smuk hyldest til det at tisse, noget vi alle gør gennem hele livet. Udover den fantastiske tekst, der formår at tale direkte til sanserne med relativt få ord, er bogen fyldt med dejlige illustrationer holdt primært i nuancer af blågrå og så selvfølgelig gult, den herlige og rigtige gule farve, man forbinder med tis. Der er rigtigt mange sjove detaljer på billederne, og på indersiden af omslaget ses et væld af eksempler på steder og måder, der kan tisses på.

Der er skrevet mange bøger, der handler om at lære at sidde på potten eller toilettet, men denne bog om det at tisse af Svein Nyhus er på et helt andet niveau. Det er en bog, der handler om noget, vi er fælles om at mærke og gøre på tværs af alle mulige forskelle, og indgangsvinklen stimulerer både kropsbevidstheden og humoren hos barnet.

Jensen & Dalgaard
Dal Michaelsen
61736972