2019
)

Drømmetræet af Bjørn Ousland

07 dec.19

Fantasifuld, farvemættet og flot tegneserie om børns drømme.

'Drømmetræet' er en spændende historie om storebroderen Pi, der er villig til at bytte sin lillebror Peder væk for muligheden for at gøre sine drømme til virkelighed. Men er drømmene det værd?

Drengen Pi bliver tvunget af sine forældre til at tage sin nuttede lillebror Peder med på slæb, da han vil ud at gå en tur. På deres vej bliver de to drenge tiltrukket af en lille butik fuld af mystiske og spændende sager og dimsedutter. Butikkens gådefulde indehaver, der mistænkeligt ligner en heks, kan ikke finde sit øje, og da drengene hjælper hende, må de vælge en ting i butikken som belønning. Lillebror Peder, som fandt øjet, vælger en flot ubåd, men Pi har fundet en pose med et frø fra det magiske drømmetræ, som han bare må have.

Drømmetræet kan gøre alle hans drømme til virkelighed, men prisen for frøet er høj – hans lillebror! Pi er i tvivl, men kan ikke modstå fristelsen, så han laver en handel med heksen og efterlader broderen i butikken. Da han kommer hjem, planter han frøet, og hans vildeste drømme bliver opfyldt, præcis som han ønskede det. Dog er det ikke kun de gode drømme, der bliver til virkelighed, men også de onde. Og da han vågner fra sit mareridt og ser, at hans lillebror er væk i virkeligheden, indser han, at han ikke kan undvære ham. Han fortryder sin handel med heksen og når heldigvis lige at redde Peder, inden det er for sent.

Bjørn Ousland har skrevet flere billedbøger, og han er noget af en mester, når det kommer til at balancere mellem hyggelig og uhyggelig uhygge. 'Drømmetræet' er en tegneserie, men den kan sagtens læses sammen med børn, som man ville læse en billedbog. Den norske forfatter formår virkelig at vække fantasien til live med sine billeder og suge læseren ind i historien, som er utrolig spændende. Drømmeverdenen er gennemført og troværdig med tivoli, enhjørninger, dinosaurer, chokoladespringvand osv., og her har forfatteren virkelig været i kontakt med sit indre barn. Bogen er dynamisk, fantasifuld og utrolig farverig og stemningsfuld, og forfatteren bruger både formen og størrelsen på rammerne kreativt til at hjælpe med at vise handlingens retning.

Her er rigeligt med guf for fantasien både i form og indhold, og dit barn vil ikke kede sig i selskab med denne bog, som samtidig også giver stof til eftertanke. Forholdet mellem søskende, ansvar, og handling og konsekvens er nogle af de ting, man kan snakke om og tænke over bagefter. Det kan være, der kommer flere historier om de to brødre Pi og Peder, skriver forfatteren bagerst i bogen, og jeg glæder mig til at se, hvordan deres forhold udvikler sig, når lillebror Peder bliver ældre.

ABC
Flemming Møldrup
978-87-7916-795-7