Renegater

2021
)

Renegater

18 apr.21

Klas Östergrens mesterlige trilogi afsluttes efter 40 år med dette bind, en sproglig perle af en samtidsroman.

Forfatterens navnebror har isoleret sig med familien i Skåne, hvor Henry Morgan pludselig dukker op. Morgan er hovedperson i første bind, Gentlemen. Han kommer angiveligt for at hjælpe Klas Östergren, men har også en opgave: den navnløse statslige tjeneste, der tvang ham til at udelade dele af 'Gentlemen', vil nu have en rapport om skandalen i Det svenske Akademi, hvor Östergren – både i bogen og i virkeligheden – var medlem, da MeToo-skandalen rullede. Desuden er han på en slags pilgrimsfærd fra Wien til Nordsverige, hvor han skal se den nu voksne søn, der blev født i forrige bind, og som han indtil nu aldrig har mødt.

Östergren har besluttet aldrig at fortælle om sine oplevelser af skandalen, men tjenesten har pressionsmidler af de mere beskidte slags, så Morgan bliver installeret hos ham sommeren over, mens Östergren skriver sin udførlige rapport, der udgør en del af romanen. Det er en del af det store værk, der også rummer historien om en uheldig reklamemand, der bliver narret med til et stort fremstød i Sydafrika, der oprindeligt var en form for velgørenhed, men i virkeligheden er et reklamefremstød for salg af svenske jagerfly. Det bliver en eklatant fiasko, der tager livet af reklamemandens bureau.

'Renegator' indeholder nogle utrolige og meget spændende historier i et mesterligt sprog. Bare den lange indledning, hvor Östergren sanser naturen omkring sin ødegård, er det hele værd og fanger læseren ind med det samme.

Det kan være, du bliver skræmt over at skulle give dig i kast med 763 sider, men for at få det fulde udbytte, bliver du nødt til – hvis du ikke allerede har gjort det – at læse 'Gentlemen' på 520 sider og 'Gangsters' på 457, men så får du også en litterær oplevelse, der er helt enestående. Faktisk er bøgerne også lette at læse, måske bortset fra 'Renegaters' gengivelse af rapporten om Akademi-skandalen, der er ret komprimeret, men det går ikke at springe den over, da den også rummer nøgler til resten af historien.

Gutkind
Louise Ardenfelt Ravnild
38874039