Kend dit publikum
Min erfaring er, at det handler om nogle gængse, men meget grundlæggende kommunikative regelsæt, hvor kommunikationen af kulturudbuddet er modtagerorienteret – altså tager udgangspunkt i en given kundegruppes behov. Dette behov, og dermed markedet, befinder sig i kundens bevidsthed, hvor der ikke er plads til fysiske produkter og serviceydelser, men derimod begreber som følelser og oplevelser. Det vil altså sige, at den mest effektive aktør på det ”mentale marked” er ham, der lytter og forstår sine kunders synspunkter, og implicit besvarer spørgsmålet ”Hvorfor skal jeg, som publikum eller kunde, bruge tid på det her?” Svaret på dette mener jeg er, at man via en målrettet kommunikationsindsats, giver publikum oplevelsen af dette på forhånd.
Hvordan bliver en kulturbegivenhed synlig i dagens Danmark?
Et kulturtilbud, eller –event, har ni kvaliteter der er med til at identificere dens egen helt unikke karakter, det er det jeg kalder Eventens DNA. Som de væsentligste byggesten i menneskekroppen er DNA med til at differenciere mennesker fra hinanden. Således fungerer det også, når man skal opbygge en kulturevent. Også her er DNAen afgørende for eventens særkende. De ni kvaliteter som jeg mener eventens DNAen består af, er, at den skal være/have:
H.C. Andersen 2005 – synlighed er nøglen til succes
Mit arbejde med den største danske kultursatsning til dato – fejringen af H.C. Andersen 200 års fødselsdag i 2005, har jeg været meget bevidst omkring vigtigheden af synlighed af projektet, for at det skal blive en succesrig fejring af vores kære nationaldigter. Udfordringen for Have PR, som kommunikationsansvarlig for H.C. Andersen 2005, består således i at synliggøre den store mængde af det unikke, historiske, uforudsigelige, forudsigelige, stjernekvaliteten, involveringen af publikum, historiefortællingen, medievenlige og identitetskabende ved H.C. Andersen 2005 som et informationsprojekt. Så hvis det lykkes os at synliggøre graden af de ni kvaliteter i DNA’et for H.C. Andersen 2005, så tror jeg, at projektet bliver en succes, der kommer til at være løftestang for mange kulturtilbud fremover, også de kommende litterære tilbud og udgivelser i vort lille hjemland Danmark.
Besøg hjemmedsiden for H. C. Andersen 2005
Kommentarer