Hvis du møder en bjørn

2021
)

Hvis du møder en bjørn

10 okt.21

Spændende billedbog med en anderledes kombination af sjov, gys, og fakta.

Bogens tekst henvender sig direkte til barnet som en slags brugsanvisning til, hvad man skal gøre eller rettere ikke gøre, hvis man nu skulle møde en bjørn, og de herlige tegninger illustrerer perfekt alle de modsætningsfyldte egenskaber, vi mennesker plejer at tilskrive bjørnen. En bog for de lidt modige børn fra 4-6 år, der vil bede dig om at læse den igen og igen.

Bjørne figurerer ofte i historier for børn som rare og bløde bamser, der spiser honning og går i hi i deres hyggelige hule. En gang imellem får de også lov til at være utilregnelige og lidt farlige som i den klassiske sangleg ’Bjørnen sover’. Og ligeså tiltrukket som børn er af den varme beskyttende krammebamse, lige så fascinerede kan de også være af den mørke og vilde side af bjørnen. Den er uforudsigelig og lunefuld, og det er bare spændende.

Et barn vandrer alene ind i skoven og hygger sig gevaldigt med at bade i et vandløb, balancere på en træstamme, samle bær, sove i telt osv. Men han er ikke alene, de vilde dyr har hjemme her, og man kan sammen med barnet gå på jagt efter de forskellige dyr, der præsenteres på første side. Også bjørnen bor i skoven, og hvad er det nu, man skal gøre, hvis man nu støder på sådan en rigtig bjørn? Hvem kan løbe hurtigst, et barn eller en bjørn? Og kan man måske distrahere den med en tablet? Undervejs lærer man meget om den ekstremt tilpasningsdygtige bjørn, som jo er et imponerende dyr, der kan udkonkurrere mennesket i de fleste discipliner. Måske kunne den endda ligefrem lære at bruge en tablet, hvis der var mad i udsigte? Bogen kan være med til at give børn appetit på mere viden om dyr, og hvad de kan, med sin utraditionelle kombi af fakta med både humor og noget, der giver et lille gys. For ja, bjørnen er rent faktisk farlig.

Det er nok ikke en bog for de børn, der meget let bliver bange, dertil er bjørnen for simpelthen for livagtigt tegnet. Hos mig var den et kæmpe hit med min 5-årige søn, der var helt vild med den. Den er virkelig sjov og spændende, og dejligt uforudsigelig – præcis som en ægte bjørn.

Jensen & Dalgaard
39503913
9788771517668