Udvalgte dage

2006
)

Udvalgte dage af Michael Cunningham

15 maj.06

Michael Cunninghams "Udvalgte dage" er 3 beretninger om USA  før, nu og i fremtiden. Bogen er en udfordring at læse – men også en hyldest til livet i mange og sære afskygninger.

Forfatteren genbruger sin fremragende form fra forrige bog, "Timerne", som en metode til at belyse sit tema på. Hvad Virginia Woolf var for Cunningham i "Timerne", er den amerikanske poet Walt Whitman denne gang i "Udvalgte dage". Whitman, den alfaderlige skikkelse i amerikansk litteratur, og særligt hans store livsværk "Leaves of grass" (Græsstrå) fungerer i romanen som symbolske og litterære akser.

Fælles for de tre historier er byen New York samt tre personer – en dreng, en mand og en kvinde. Derudover er det Whitman samt hans store digtcyklus, der fungerer som en slags rød tråd i historierne.

Den første historie, "I maskinen", foregår under industrialiseringen i slutningen af det 19. århundrede. Den unge, lettere retarderede teenager Lucas får arbejde på den fabrik, hvor Lucas’ storebror Simon blev mast i en maskine ved en ulykke. Selv samme maskine sættes Lucas til at styre, derudover er unge Lucas forelsket i brorens kæreste Catherine. Midt i denne forvikling optræder Walt Whitman som en vejleder for Lucas.

"Børnekorstoget" er anden del af "Udvalgte dage". Den forgår i New York efter 11. september, hvor hovedpersonen Cat, psykolog i politiet, modtager og besvarer opkald fra selvmordsterrorister, heriblandt fra den unge Luke. Luke er medlem af en bande, der nærmest ser Whitmans "Græsstrå" som en slags bibel.

Tredje og sidste del af romanen, "Som skønhed", udfolder sig i fremtiden, hvor byen New York er blevet til en forlystelsespark! Androiden Simon arbejder i Central Park, hvor turister kan købe ham til et simuleret overfald. Simon forsøger at finde frem til sin skaber, som i sin tid forsynede ham med en chip med Walt Whitmans værker. Til det får han hjælp af Catareen samt den hjemløse dreng Luke.

Med "Udvalgte dage" har Michael Cunningham endnu engang begået en vægtig roman. Uden måske helt at nå op på samme tårnhøje niveau som forgængeren "Timerne" stiller forfatteren igen store krav til læseren – der vil blive belønnet med uhyggelige, tragiske og eftertænksomme historier og personer – alt sammen præsenteret sprogligt fremragende til dansk af Pia Juul.

Oversat af Pia Juul. Gyldendal, 2006. 353 sider. Kr 329,-

Pia Juul
26159342