Hvis bare du var min

2020
)

Hvis bare du var min af Mhairi McFarlane

21 jun.20

Underholdende og humoristisk kærlighedsroman om at blive forladt af den eneste ene og kæmpe sig op, genopdage sig selv og give igen.

Kærligheden og livet generelt er ikke altid let at navigere rundt i, og da slet ikke for de nogen og 30-årige hovedpersoner i Mhairi McFarlanes populære romaner. De bliver udsat for lidt af hvert og trukket igennem den ene pinagtige (og nogle gange grinagtige) episode efter den anden, mens de tumler rundt, farer vild og til sidst altid finder hjem. I McFarlanes nyeste roman skuffer hun da heller ikke sine fans. Den driver af humor, forviklinger og skøn kærlighed.

Laurie er 36 år og har været sammen med Dan i 18 år, de har kun været kærester med hinanden og har et godt og solidt forhold, som alle andre misunder dem. Derfor kommer det som et voldsomt chok for Laurie, da Dan en dag fortæller, at han vil forlade hende. Og hun går nærmest i koma, da hun finder ud af, at han har en ny kæreste. Og at denne nye kæreste er gravid og skal være mor til Dans barn. En rolle hun jo selv skulle have haft. Man bliver inddraget i alle Lauries følelser, der i noget der føles som et splitsekund går lige fra vantro til vrede, forvirring, sorg og accept - og som altid beskrives det så godt af forfatteren, at man selv sidder og føler alle de her modsatrettede følelser. Fremhæves kan især følelsen af at sidde med et tikkende biologiske ur, og så forlader hanen reden i allersidste øjeblik, uden at have leveret det gyldne æg, lige inden uret er ved at gå i stå.

Laurie og Dan arbejder på samme advokatkontor, så gode råd er dyre, hvis Laurie ikke vil være hende den forladte. Hun indgår en aftale under bordet med kontorets playboy, den charmerende og flotte Jamie Carter, om at fingere et romantisk forhold mellem de to, for at gøre Dan jaloux. Det kommer der selvfølgelig en masse skøre situationer ud af, mens Laurie efterhånden lærer, at hun sagtens kan fungere alene - og at der ofte er mere til et menneske, end overfladen lader skue.

Jeg elsker simpelthen at lade mig opsluge og underholde af Mhairi McFarlanes romaner, og jeg frydes altid, når der annonceres en ny bog. De rummer en særlig underfundighed og humor, men også alvor, dybde og indsigtsfulde betragtninger omkring menneskers indbyrdes forhold. Det er chick lit når det er bedst, fordi der er den der gode balance mellem sjov og alvor og et totalt fravær af selvhøjtidelighed.

HarperCollins Nordic
Anna Bridgwater
48318827