Et splitsekund

2021
)

Et splitsekund

07 sep.21

Romantisk kærlighedsroman er en følelsesmæssig rutschebanetur, da den behandler mange alvorlige problemstillinger som tab, sorg, utroskab, demens, omsorgssvigt og vold.

Så er der nyt fra en forfatter, der aldrig skuffer, hvis man er ude efter skønne kærlighedsforviklinger og spidsfindig humor iblandet mere alvorstunge emner. I denne roman er det dog primært alvoren, der dominerer.

I ’Et Splitsekund’ følger vi firkløveret Eve, Susie, Ed og Justin, der har hængt sammen som ærtehalm siden teenageårene. Som voksne er de stadig tætte og mødes jævnligt og gerne med alkohol involveret. Eve har i flere år været hemmeligt forelsket i Ed, der dog er i et langvarigt forhold og på spring til at blive gift. Trods dette interne bump styrkes båndene dog ikke mindre over årene, og de fire venner synes evigt forbundne og usårlige indtil katastrofen sker og alt forandres. I løbet af et splitsekund.

Irske Mhairi Mcfarlanes romaner kører altid derudaf i et rapkæftet tempo, men denne er en anelse mere tung i bagen. Der er meget snak og psykologisk endevending af diverse problemstillinger og situationer. Det gør den på ingen måde dårligere, end man er vant til fra forfatteren, men bare en lille smule anderledes, end man måske forventer. En stor del af plottet er også med til at gøre, at der automatisk er en lidt mere dyster tone, selvom vi stadig får skøre situationer samt mere eller mindre intelligente og sjove oneliners.

Bogen igennem er der flere splitsekunder, hvor verden bliver vendt på hovedet for især Eve, der er den overvejende hovedperson. Fortiden finder nemlig en vej ind i nutiden og åbner for en pose propfuld af hemmeligheder, der både gør hamrende ondt, men også i sidste ende, paradoksalt nok, gør godt.

HarperCollins
Kamilla Pontoppidan Haderup
39447088