Forfatter
Jonas T. Bengtsson
Jonas T. Bengtssons romaner skildrer i et voldsomt sprog livet på kanten af samfundet. Igennem hudløst ærlige portrætter beskriver han en tragisk tilværelse, hvor håbet vokser, men gang på gang bliver ødelagt af virkelighedens grusomheder.
Jonas T. Bengtsson (f.1976) debuterede med romanen Aminas Breve i 2005, som han vandt Danske Banks Debutantpris for. Debutromanen er stærk kost om en ung psykisk syg mands jagt på sandheden: Hvad er der sket med hans veninde Amina? Efter fire års indlæggelse kommer den skizofrent paranoide Janus ud for at finde sin veninde Amina efter måneder uden kontakt. Det bliver til en besættelse, som Janus vil gå langt for at indfri, samtidig med at han bliver konfronteret med sin sygdom, som viser sig at være meget voldsommere, end han først lader læseren vide. 'Aminas breve' bliver det første møde med Bengtssons forfatterskab, og den står som en glimrende introduktion til hans efterfølgende romaner.
Jonas T. Bengtsson har modtaget stor anerkendelse for sine romaner og er blevet nomineret til DR romanprisen i både 2012 og 2018 for henholdsvis Et Eventyr og Sus. 'Et eventyr' er Bengtssons tredje roman. Her følger vi Peter og hans far, som lever uden papirer og uden offentlig identitet. De skaber deres egne regler (eller faren gør) og flytter rundt på må og få. Det betyder også, at sønnen ikke går i skole, men bliver efterladt derhjemme med en tegneblok, indtil faren får fri fra det job, han nu lige har anskaffet. Som historien skrider frem, dukker farens fortid op for at hjemsøge ham, indtil farens anarkistiske eventyrverden krakelerer, og Peter bliver tvunget til at leve efter samfundets normer. Det bliver en forvredet hjemme-ude-hjemme-fortælling om Peters identitetsrejse, hvor farens love og regelsæt stadig regerer i underbevidstheden.
'Sus' er Bengtssons seneste roman fra 2017, hvor vi følger 19-årige Sus' liv i betonblokkene i Københavns Nordvestkvarter. Vold og joints står øverst på listen. Nå ja, og så at slå sin far ihjel. Det bliver en coming of age-fortælling, som skal kulminere i den store litterære kliché: fadermordet. Men i hænderne på Bengtssons rå realisme bliver klichéen til en meget virkelig virkelighed, hvor svigtet kan føre til had, og hadet kan føre til en græsk tragedie bosat i nutidens Danmark. Igennem romanen får vi et umiddelbart kynisk indblik i Sus' hårde liv. Det bliver beskrevet koldt og nøgent, fordi det er det, Sus ønsker at vise. Og det er kendetegnene for Bengtssons romaner. Vi får kun den information, som vores karakterer ønsker at give os, og resten må vi selv gætte os til igennem barndomsglimt og fortidens efterladte spor. Den udetaljerede fortælling viser en verden befolket af handlende mennesker, hvor det er farligt at vise sine følelser. For det er der ikke plads til. Som læser håber man konstant på, at de kærlige følelser kommer i spil, fordi der med kærligheden opstår et håb, og da Sus møder en basspillende reggaefyr, Thomas, der smiler til hende på en anden måde, tror man på, at Sus' kontante liv skal til at ændre sig. Med Thomas møder vi en blødere Sus, som jo egentlig er ligesom alle andre, men blot er født ind i et miljø, hvor tingene sjældent går, som de skal. Hendes skæbne er afgjort på forhånd. Og det er netop dét, Bengtsson viser med sine romaner.
Bengtssons skildringer gør så ondt, at man har lyst til at kigge væk, samtidig med at blikket låses til ordene på siden. For det er dragende litteratur om et miljø, der sjældent bliver fremstillet. Han viser den Danmarkshistorie, som vi er så gode til at pakke væk, om dem vi vender øjet til på gaden. Han tvinger os til at se dem, at forholde os til dem, at mærke dem helt ind i hjertet. Man stopper med at tænke: "kan du ikke bare..", for der er ikke noget, der er 'bare'. Man kan ikke bare hente sin søn fra børnehave, man kan ikke bare købe et varmt måltid, man kan ikke bare stoppe med at fixe.
I 'Submarino' (2007) bliver vi konfronteret med den sociale arvs onde spiral i mødet med to brødre. Nick er vred og alkoholisk og bruger sin tid på at træne, så han kan tæve folk, og tælle mønterne til den næste guldbajer. For hans bror går det ikke meget bedre. Lillebroren er alenefar til en 6-årig, som han kæmper med at passe. Madpakken bliver ikke lige lavet, og aftensmaden består af en pose toastbrød, som henkastet bliver smidt på køkkenbordet til sønnens egen forplejning. Imens smutter far på badeværelset. Der er nemlig én ting, som altid vil være vigtigere: det næste skud heroin.
Bengtsson formår at vise livets dystre sider og den sociale arvs realitet. Der er ingen tvivl om, at de forældre, vi møder, forsøger at ændre sig og ønsker at give deres børn de guld og grønne skove, som de lover, men man lærer også, at alkohol, stoffer og kriminalitet er en velkendt (og uundgåelig) følgesvend i Bengtssons miljøer. Bengtssons romaner trækker det hårde Danmark frem i lyset og viser normaliteten i det. Det er karakterer, der har svært ved at passe ind i samfundet, men det er karakterer, der altså er en del af det, uanset om man vil indse det eller ej.
Hans romaner er voldsomt voldelige i deres sprog og handling, og selvom man håber det bedste, bliver man tvunget til at frygte det værste. Og det er det, der gør dem så troværdige og imponerende.
Hvis man skal følge Bengtssons jargon, kan det siges kort og præcist: Romanerne er pisse vigtige, fordi de gør fucking ondt.
Både 'Aminas breve' og 'Submarino' er senere blevet filmatiseret. Sidstnævnte af Thomas Vinterberg i 2010.
I 2020 er Jonas Bengtsson aktuel med romanen Fra blokken, en hårdtslående og potent roman om tre barndomsvenner fra betonblokken.
Foto: Robin Skjoldborg, 2017
Skrevet af Emma Karlebjerg, universitetspraktikant i efteråret 2020
Eksterne links
Jonas T. Bengtssons romaner skildrer i et voldsomt sprog livet på kanten af samfundet. Igennem hudløst ærlige portrætter beskriver han en tragisk tilværelse, hvor håbet vokser, men gang på gang bliver ødelagt af virkelighedens grusomheder.
Jonas T. Bengtsson (f.1976) debuterede med romanen Aminas Breve i 2005, som han vandt Danske Banks Debutantpris for. Debutromanen er stærk kost om en ung psykisk syg mands jagt på sandheden: Hvad er der sket med hans veninde Amina? Efter fire års indlæggelse kommer den skizofrent paranoide Janus ud for at finde sin veninde Amina efter måneder uden kontakt. Det bliver til en besættelse, som Janus vil gå langt for at indfri, samtidig med at han bliver konfronteret med sin sygdom, som viser sig at være meget voldsommere, end han først lader læseren vide. 'Aminas breve' bliver det første møde med Bengtssons forfatterskab, og den står som en glimrende introduktion til hans efterfølgende romaner.
Jonas T. Bengtsson har modtaget stor anerkendelse for sine romaner og er blevet nomineret til DR romanprisen i både 2012 og 2018 for henholdsvis Et Eventyr og Sus. 'Et eventyr' er Bengtssons tredje roman. Her følger vi Peter og hans far, som lever uden papirer og uden offentlig identitet. De skaber deres egne regler (eller faren gør) og flytter rundt på må og få. Det betyder også, at sønnen ikke går i skole, men bliver efterladt derhjemme med en tegneblok, indtil faren får fri fra det job, han nu lige har anskaffet. Som historien skrider frem, dukker farens fortid op for at hjemsøge ham, indtil farens anarkistiske eventyrverden krakelerer, og Peter bliver tvunget til at leve efter samfundets normer. Det bliver en forvredet hjemme-ude-hjemme-fortælling om Peters identitetsrejse, hvor farens love og regelsæt stadig regerer i underbevidstheden.
'Sus' er Bengtssons seneste roman fra 2017, hvor vi følger 19-årige Sus' liv i betonblokkene i Københavns Nordvestkvarter. Vold og joints står øverst på listen. Nå ja, og så at slå sin far ihjel. Det bliver en coming of age-fortælling, som skal kulminere i den store litterære kliché: fadermordet. Men i hænderne på Bengtssons rå realisme bliver klichéen til en meget virkelig virkelighed, hvor svigtet kan føre til had, og hadet kan føre til en græsk tragedie bosat i nutidens Danmark. Igennem romanen får vi et umiddelbart kynisk indblik i Sus' hårde liv. Det bliver beskrevet koldt og nøgent, fordi det er det, Sus ønsker at vise. Og det er kendetegnene for Bengtssons romaner. Vi får kun den information, som vores karakterer ønsker at give os, og resten må vi selv gætte os til igennem barndomsglimt og fortidens efterladte spor. Den udetaljerede fortælling viser en verden befolket af handlende mennesker, hvor det er farligt at vise sine følelser. For det er der ikke plads til. Som læser håber man konstant på, at de kærlige følelser kommer i spil, fordi der med kærligheden opstår et håb, og da Sus møder en basspillende reggaefyr, Thomas, der smiler til hende på en anden måde, tror man på, at Sus' kontante liv skal til at ændre sig. Med Thomas møder vi en blødere Sus, som jo egentlig er ligesom alle andre, men blot er født ind i et miljø, hvor tingene sjældent går, som de skal. Hendes skæbne er afgjort på forhånd. Og det er netop dét, Bengtsson viser med sine romaner.
Bengtssons skildringer gør så ondt, at man har lyst til at kigge væk, samtidig med at blikket låses til ordene på siden. For det er dragende litteratur om et miljø, der sjældent bliver fremstillet. Han viser den Danmarkshistorie, som vi er så gode til at pakke væk, om dem vi vender øjet til på gaden. Han tvinger os til at se dem, at forholde os til dem, at mærke dem helt ind i hjertet. Man stopper med at tænke: "kan du ikke bare..", for der er ikke noget, der er 'bare'. Man kan ikke bare hente sin søn fra børnehave, man kan ikke bare købe et varmt måltid, man kan ikke bare stoppe med at fixe.
I 'Submarino' (2007) bliver vi konfronteret med den sociale arvs onde spiral i mødet med to brødre. Nick er vred og alkoholisk og bruger sin tid på at træne, så han kan tæve folk, og tælle mønterne til den næste guldbajer. For hans bror går det ikke meget bedre. Lillebroren er alenefar til en 6-årig, som han kæmper med at passe. Madpakken bliver ikke lige lavet, og aftensmaden består af en pose toastbrød, som henkastet bliver smidt på køkkenbordet til sønnens egen forplejning. Imens smutter far på badeværelset. Der er nemlig én ting, som altid vil være vigtigere: det næste skud heroin.
Bengtsson formår at vise livets dystre sider og den sociale arvs realitet. Der er ingen tvivl om, at de forældre, vi møder, forsøger at ændre sig og ønsker at give deres børn de guld og grønne skove, som de lover, men man lærer også, at alkohol, stoffer og kriminalitet er en velkendt (og uundgåelig) følgesvend i Bengtssons miljøer. Bengtssons romaner trækker det hårde Danmark frem i lyset og viser normaliteten i det. Det er karakterer, der har svært ved at passe ind i samfundet, men det er karakterer, der altså er en del af det, uanset om man vil indse det eller ej.
Hans romaner er voldsomt voldelige i deres sprog og handling, og selvom man håber det bedste, bliver man tvunget til at frygte det værste. Og det er det, der gør dem så troværdige og imponerende.
Hvis man skal følge Bengtssons jargon, kan det siges kort og præcist: Romanerne er pisse vigtige, fordi de gør fucking ondt.
Både 'Aminas breve' og 'Submarino' er senere blevet filmatiseret. Sidstnævnte af Thomas Vinterberg i 2010.
I 2020 er Jonas Bengtsson aktuel med romanen Fra blokken, en hårdtslående og potent roman om tre barndomsvenner fra betonblokken.
Foto: Robin Skjoldborg, 2017
Skrevet af Emma Karlebjerg, universitetspraktikant i efteråret 2020
Eksterne links
Bøger af Jonas T. Bengtsson
Fra blokken
Danny, Malik og Christian har været venner siden barndommen og er det stadig, selvom de er gået hver sin vej. Hårdtslående og potent roman leveret med udsøgt sprogligt overskud.
Læs mere
Sus
Sus har et projekt. Hun forbereder sig på sin fars løsladelse, hun vil nemlig slå ham ihjel. Ingen kan som Bengtsson skrive om personer og miljøer fra Danmarks bagside.
Læs mere
Et eventyr
En blid og barsk, eventyrlig og socialrealistisk roman om forholdet mellem en dreng og hans far set fra barnets synsvinkel.
Læs mere
Submarino
Nick er vred og selvdestruktiv, hans bror er alene med sin 6-årige søn, som han prøver at sikre en god opvækst midt i sin evige jagt på heroin.
Filmatiseret i 2010.
Læs mere
Aminas breve
Efter fire års indlæggelse kommer den skizofrent paranoide Janus ud med det formål at finde ud af, hvorfor hans tyrkiske veninde Amina ikke længere skriver til ham.
Læs mere
Analyser fra 2000-2009
Fire dage i marts
Fire dage i marts er et rammende kvindeportræt, hvor Jens Christian Grøndahl stiller skarpt på de mønstre, som kendetegner forholdet mellem tre generationer af kvinder.
Læs mere
Brummstein
Novelle eller kort roman om brummestenens vandring fra hånd til hånd op gennem det tyvende århundrede som et vidnesbyrd om jordens geologiske historie, men fortolket på mange…
Læs mere
Ægteskabet mellem vejen og udvejen
Tvivl, ubeslutsomhed og tvetydighed går igen som en rød tråd gennem i Ursula Andkjær Olsens digtsamling 'Ægteskabet mellem vejen og udvejen'.
Læs mere
Aminas breve
Efter fire års indlæggelse kommer den skizofrent paranoide Janus ud med det formål at finde ud af, hvorfor hans tyrkiske veninde Amina ikke længere skriver til ham.
Læs mere
Gud taler ud
Jens Blendstrup indtager rollen som et villavejsvidne og leverer et humoristisk og nænsomt portræt af en aldrende og dæmonisk far.
Læs mere
Selvmordsaktionen
Nielsen & Rasmussen fra Danmark ønsker at indføre Demokratiet i Irak - De drager af sted med en metalkasse mærket "The Democracy - Destination : Iraq" - Vi følger i deres og…
Læs mere
Nordkraft
Fortælling fra narkomiljøet i Ålborg i første halvdel af halvfemserne, hvor en række skæbner følges på deres vej mod bunden
Filmatiseret af Ole Christian Madsen i 2005…
Læs mere
En kvinde med hat
Ida Francescas liv kommer til at bære præg af 1900-tallets udvikling: født i middelklassen og gift ind i overklassen, men med mange relationer såvel tilbage til Den spanske…
Læs mere
Én vej
Niels Frank fokuserer i sine tidlige digte på at skabe en meditativ tone og at sætte digtet i scene som en proces, der foregår mens man læser.
Læs mere
Smukke biler efter krigen
Da Lasse kommer til Island for at være gæst ved en vens bryllup, udvikler det sig hurtigt til en flippet tur ud i det islandske landskab, i et broget selskab, hvor Lasse oplever…
Læs mere
Melatonin
Simon Grotrians digte i samlingen 'Melatonin' kræver fuld koncentration af læseren, der til gengæld bliver inddraget i et mærkværdigt og imponerende univers.
Originaludgave: 2005
Læs mere
Fra smørhullet
Efter Søren og Mettes ægteskabelige idyl sidder Mette nu fraskilt i den lækre lejlighed i Amaliegade og lader tiden og livet passere revy i ørkesløs lediggang og indkøbsflip.
Læs mere
Rødby-Puttgarden
Én dråbe af Helle Helles destillat rækker til at beskrive provins- og dagligliv i al sin enkelhed.
Læs mere
Album
Benn Q. Holm har med 'Album' skrevet en generationsroman, hvor man kan trække linjer til Knud Sønderbys 'Midt i en jazztid' og Dan Turélls 'Vangede billeder'.
Læs mere
Kongemordet
Hovedtemaet i Hanne-Vibeke Holst nøgleroman Kongemordet er kvinders styrker og svagheder fanget ind i en gribende fortælling.
Læs mere
Tak
I digtsamlingen 'Tak' holder Lone Hørslev en diskret ironisk tone og kommenterer den vidunderligt normale hverdag fra skæve og uventede vinkler.
Originaludgave: 2001
Læs mere
Livret
'Livret' af Kristian Ditlev Jensen er en opfindsom roman, hvor man tygger sig igennem masser af mad, smag og duft.
Læs mere
Kunsten at græde i kor
Ønsket om andres død, faderens ”psykiske nerver” og søsterens nætter med faderen på sofaen er en naturlig del af den 11-årige fortællers hverdag.
Filmatiseret i 2007 af Peter…
Læs mere
Det første jeg tænker på
En roman om sorgens styrke og tilgivelsens kraft, og om hvordan vi i nogle situationer er overladt til hinanden og den skæbne, der er blevet os tildelt.
Læs mere
Undtagelsen
Christian Jungersen inviterer indenfor i en fortælling, der forgrener sig: Den er farvet af krimigenren, filosofien, socialrealismen og frem for alt den psykologiske…
Læs mere
Dengang med hunden
Pia Juul er kendt for et selvironiserende og -analyserende sprog, hvor talemåder og dialekter kommer under eksamination. Sådan er det også i 'Dengang med hunden'.
Originaludgave:…
Læs mere
Den lukkede bog
'Den lukkede bog' af Jette Kaarsbøl gengiver Det moderne gennembruds engagement, men også tidens fortielser og herskende dobbeltmoral.
Læs mere
Næb og kløer
Henning Mortensens 'Næb og kløer' er en samtidsroman, der på én og samme gang sætter problemer under debat,og samtidig handler om sig selv.
Læs mere
Hundehoved
Ligesom kubismen ikke lod sig nøje med ét perspektiv på tingene beskriver Ramsland på samme måde virkeligheden som undvigende og flertydig i slægtskrøniken 'Hundehoved'.
Læs mere
Løgnhalsen fra Umbrien
Giuseppe Pagamino fra Umbrien er en løgnhals og historiefortæller. Det redder ham fra inkvisitionens klør, da han 1349 rejser til Lucca for at finde det evige liv.
Læs mere
Fingeren i flammen
'Fingeren i flammen' er en spændingsroman med et æstetisk motiv. Forholdet mellem skin og virkelighed bliver åbnet, og sandheden viser sig at være en usikker størrelse.
Læs mere
Unn fra Stjernestene
En magisk beretning om Unn, der er opdagelsesrejsende ud i nytænkning og udforskning af kulturens begrænsninger og muligheder i Grønland i 1300-tallet.
Læs mere
Det værste og det bedste
'Det værste og det bedste' er et stykke sansningspoesi, hvori Søren Ulrik Thomsen forsøger at gribe et moderne menneskes forestillinger om sig selv før og…
Læs mere
Brevbæreren
En eventyrroman om albinoen Kaspar, der bliver postbud højt mod nord og møder de mærkelige kvinder Sofie og Lærke samt en gal konge, inden han forløses fra sin…
Læs mere
Bruden fra Gent
Historisk roman om kong Christian II, hans elskede Dyveke og mor Sigbrit, og om ægteskabet 1515 med den kun 14-årige Elisabeth fra Gent
Læs mere