W.E.B. Du Bois' kærlighedssange

2023
)

W.E.B. Du Bois' kærlighedssange

06 sep.23

Storslået slægtsroman og fænomenal fordybelsesrejse i amerikansk historie.

Romanen bevæger sig imellem hovedpersonen Aileys liv i sydstatsbyen Georgia i slutningen af ​​det 20. århundrede og hendes forfædres liv, fra de blev tvunget bort fra Afrika og solgt som slaver. Den er inddelt i 11 dele og indledes i 18. århundrede fra det skelsættende øjeblik, drengen Micco tvinges til at dræbe sin europæiske far for at redde sin Creek-onkel.

Vi møder Ailey første gang som treårig. Hun er den yngste datter af Maybelle Lee Garfield og dr. Geoffrey Louis Garfield. Andre væsentlige karakterer er pigernes bedstemor, en grandtante, en grandonkel Root samt en by fuld af indbyrdes forbundne liv, historier, hemmeligheder og familier. Vi følger Garfield-familien, den dag Lydia forsvinder for så at dukke op med en ægtemand og forsvinde igen.

Langsomt finder læseren ud af, at både Ailey og hendes ene søster har været udsat for overgreb fra en person i den nære familie, en hemmelighed som de begge gemmer på. Sideløbende udrulles en slægtsroman, der fortæller om forfædrenes voldsomme og umenneskelige historie fra de ankom til Amerika ombord på et slaveskib. Historierne fra fortiden og nutiden vikles ind i hinanden med Aileys oplevelser som katalysator.

Dette er en flere-generationers fortælling, fyldt med menneskelige og finpudsede karakterer. Romanen strækker sig over 200 år og afslører en fortælling om race, feminisme og familie, fortalt af en række vidunderlige sorte kvinder, der alle stammer fra en afroamerikansk familie med en lang historie.

Romanen følger Ailey i mere end 40 år, hvor hun står i spændingsfelterne mellem sort og hvid, rig og fattig og de traditionelle kønsrollemønstre og en nyfundet selvstændighed. Forfatteren bruger Aileys historie til at rejse frem og tilbage i tiden og dermed afsløre sammenhængen mellem de mange tråde, der alle stammer tilbage fra en undsluppet slave i 1733.

Historien handler om slaveriet og folkedrabene på Amerikas indfødte. Fra romanens begyndelsen blandes slægtshistorierne af både europæiske, indianske- og afrikanske karakterer i en collage af grådighed, kærlighed, skam og voldtægt. Resultatet er en dramatisk, voldsom og storslået fortælling, som læner sig op ad borgerretsforkæmperen W.E.B Du Bois’ socialistiske grundtanker.

Det er forfatterens første roman, og historien er ikke lineær, men derimod bevæger den sig smidigt fra årti til årti med Aileys oplevelser som omdrejningspunkt for tilsvarende oplevelser. På intet tidspunkt tabte jeg overblikket gennem de mange fortællinger, der strækker sig over ca. 800 sider, hvilket jeg tilskriver Honorée Fanonne Jeffers’ overblik og imponerende research.

People's
Mikas Lang
136057146