Glæde hopper på trampolin

2020
)

Glæde hopper på trampolin

18 jan.22

Rørende, rammende og poetisk billedbog om følelser for børnehavebørn.

De fantastiske illustrationer i bogen giver liv til en hel kavalkade af følelser, der spænder fra de helt store som kærlighed og vrede, til de mindre som tålmodighed og nysgerrighed. En fin bog at læse sammen og snakke om, men også en bog som barnet kan sidde og læse på egen hånd, fordi billederne er utroligt udtryksfulde i sig selv.

Hvordan ville vores følelser se ud, hvis de havde deres egen krop og sjæl? Og hvad ville de mon få tiden til at gå med? Ideen har været udforsket før, fx i den animerede Disney-film ’Inderst inde’. Men i denne bog lykkes det rent faktisk for forfatteren og illustratoren at sætte billeder og ord på noget, der kan være utroligt svært at fange ind, uden at det virker fortærsket og klichefyldt.

Bøger for børn, der handler om følelser, er der mange af, men denne skiller sig ud fra mængden ved at lade tegningerne klare det meste og ikke overforklare. Det får barnet til at tænke og associere. Derved undgår bogen at tvære rundt i noget, der kan være både fint og skrøbeligt eller bastant og larmende. Og tegningerne er virkelig fantastiske – sjældent har jeg set følelser illustreret så nuanceret og samtidig rammende.

De mange forskellige følelser bliver personificeret af fantasivæsner tegnet i en blød blyantsstreg med rigtig mange fine detaljer på fladerne, der giver en dejlig fornemmelse af stoflighed. Figurerne er holdt hovedsageligt i gråt med enkelte indslag af andre let støvede farver, men trods den primære farve grå er tegningerne meget udtryksfulde og alt andet end kedelige. De er fulde af indføling og en særlig lun charme, og man bliver glad af at se på dem, også selvom nogle af de følelser, der beskrives, ikke er behagelige følelser. Når man ser billederne, mærker man straks følelsen indeni og husker måske også nogle af de gange, man har følt den. Det giver grobund for gode samtaler med barnet, der samtidig lærer at sætte ord på, hvad der foregår i både krop og sind. Teksten er dejligt kort og sætter følelsen sammen med den handling, der ses på billedet, og koblingen mellem de to bringer det hele ned på jorden og gør følelsen mere konkret for barnet.

Det er en rigtig fin billedbog, der sætter friske øjne på et velkendt emne. Den talentfulde illustrator indkapsler øjebliksbilleder af store og små følelser, der sammen med teksten kan åbne op for en dybere forståelse hos barnet. Det er en rigtig fin bog at læse sammen, og bagefter kan man jo prøve at genlæse den uden ord og lade barnet forsøge at gætte følelsen ud fra de smukke tegninger.

Straarup & Co
Marianne Randel Søndergaard
61573291