2023
)

Vølvens vej – Ulvegabet

31 aug.23

Anne-Marie Vedsø Olesen vækker aser, vaner og jætter til live og forvandler myterne til sine egne historier i seriens hidtil bedste bind.

Tredje bind af Vedsø Olesens fantastiske serie fra jernalderen omhandler myten om Fenrisulven og den smukke dværgkonge Fafner, der undergår en fysisk og mental forvandling.

Efter Roald har dræbt sin bror kong Aslak med et forgiftet sværd, og han selv er blevet konge, har ypperstepræstinden, den smukke men beregnende Ragnfrid, fået Roald til at forvise vølven Snehild fra byen Himlinge. Hun bor nu hos en fattig jægerfamilie i skoven, hvor hun vil oplære deres datter Fylla i lægeurter, ligesom hun selv blev oplært af sin afdøde mor Asdis.

En dag hører Snehild nogle frygtelige skrig, og hun løber hjem til jægerfamilien, hvor hun ser, hvordan tre af børnene og deres mor er blevet dræbt af Fenrisulven, som er brudt fri af sine lænker. Fenrisulven dræber ikke Snehild, da hun fortæller ham, at hendes fulde navn er Snehild Gråulv, og lader ham vide, at hun elskede hans søn Månegarm. Da Fenris rasende løber sin vej, ved Snehild, at han dræber alt på sin vej, og hun bliver nødt til at stoppe ham.

Samtidig følger vi igen den kompromisløse modige kriger Berghild, der bor sammen en flok soldater og sin elskede Gisle, som er kriger som hende selv. I lejren bor desuden Ørnen, en enorm kriger med en endnu større hest, hvis rolle Berghild ikke kan gennemskue. Derimod stoler hun på den unge kvinde Sigga, der er eminent til træskærerarbejde og overrasker alle, da hun senere rejser bort sammen med den utilnærmelige Ørnen, efter Berghild har oplevet en altoverskyggende sorg og rider alene ud for at få hævn.

I mellemtiden rejser Snehild til dværgenes underjordiske rige i håb om at få smedet en ny lænke til Fenris. Her møder hun den smukke og karismatiske dværgkonge Fafner, som er lige ved at få magten over hende, hun vandrer gennem Muspelheim ledsaget af jætten Lue, genser jættekvinden Hyrrokin i jernskoven og står ansigt til ansigt med magtfulde væsner, som hun skal bekæmpe eller indgå alliancer med.

Denne vanvittigt velskrevne og spændende serie bliver bedre og bedre. Snehild er fortsat bogens hovedperson, men forfatteren giver også stemme til blandt andet Berghild, Sigga og Ørnen. Vedsø Olsen står ikke tilbage for at dræbe de umiddelbare helte og udstyre lejemordere med en smule samvittighed. Forfatteren husker os desuden på, at myternes moraler er eviggyldige og at mennesker altid har udnyttet hinanden.

Lykkelig var jeg, da jeg erfarede, at bogens planlagte tre bind er vokset til fem!

135951986
9788711986028