2020
)

Da fremtiden blev stjålet af Lasse Spang Olsen

07 sep.20

Højtlæsningsbog med et plot, der er lige så skørt, vildt og sjovt som i den mest hæsblæsende actionfilm. En imponerende flot debut med fantastiske illustrationer.

Ingen kan gætte, hvad der sker i historien, hvor blæksprutter og pirater er med til at sætte dagsordenen, og hvor en engel, en ridder og en 7-årig pige sammen skal redde verden.

Englen Hassan får ved et uheld hentet en flok sørøvere op i himlen. Heroppe bor blæksprutten Fru Mortensen i en fiskebowle, hvorfra hun bestyrer fremtiden. Men sørøverne kidnapper Fru Mortensen. Og selvom hun forsøger at camouflere sig som et ringbind, kan hun ikke snyde sørøveren Sven Sveske, der snupper hende ud af sin bowle og tager hende med til jorden. Hassan ved, at han hurtigst muligt må have hentet Fru Mortensen op til himlen igen, men han har brug for hjælp. Han har brug for en ridder, så han genopliver den meget lidt modige ridder Arne. Han viser sig at være tip-tip-tip-oldefar til den 7-årige pige Lula, som Hassan også får indblandet i jagten. Det bliver en jagt, som ingen har set magen til!

'Da fremtiden blev stjålet' er en vanvittig og helt utrolig skæg højtlæsningsbog, hvis handling bliver mere og mere skør, men samtidig sjovere og sjovere, jo mere man læser. Den er meget velegnet til at læse højt, og både voksne og børn vil elske dens nonsensunivers, med sørøvere der tisses i ørene af fremtidsspående blæksprutter, riddere, der er mere uheldige end rimeligt er, og Olsen Banden-agtige påhit, der kan løse de fleste udfordringer. Et kapitel slutter sådan: "I næste kapitel møder de endelig Sven Sveske. Så det synes jeg, du skal få læst, så snart det passer. Det er ret spændende." Denne direkte læserhenvendelse fungerer virkelig godt og er med til at skabe en levende læsning.

De skønne illustrationer, som Lasse Spang Olsen selv har tegnet, er drysset jævnt ud over siderne og henleder tankerne på Ole Lund Kirkegaards figurer. Korpset af helte, der skal redde verden, er lige så broget som i Jacob Kokkedals bøger om ’Specialklassen’, krydret med den eventyrlige laden-sig-gøre fra Ole Lund Kirkegaards helte og tilsat en god portion af Bjørn Rørviks vanvid i ’Radisehajen og andre fortællinger om Ræven og Pattegrisen'.

Politiken
48218725
9788740060072