2022
)

Fugl

12 apr.22

Er man fri, hvis man er en fugl? Det er pigen i denne ualmindeligt smukke billedbog overbevist om.

Illustrationerne i Lisa Aisatos billedbog er ren fortællekraft, og det er godt, da historien er en lille smule kompliceret.

Pigen i fortællingen drømmer om at flyve væk sammen med fuglene, når vinteren kommer. Men ikke som en pige, derimod som en fugl! Hun er flere gange henne for at spørge fuglene, om hun må følges med dem, når de flyver deres vej for vinteren. Hver gang spørger de hende, om hun nu også kan flyve? Og det kan hun jo ikke, så hun går hjem til sin bedstefar. Når bedstefaren spørger hende, om hun ønsker sig noget, svarer hun altid ”At fuglene vil tage mig med, når de kommer tilbage”. En dag lykkes det pigen at blive forvandlet til en fugl, som endelig kan flyve væk med de andre fugle. Nu er hun endelig lykkelig.

De yngste læsere fra ca. 3 år vil elske dette magiske eventyr, mens voksne nok primært vil bemærke kraften i de dystre illustrationer med det længselsfulde tema. Lisa Aisatos smukke illustrationer skaber spænding og tilfører dybde til historien og efterlader masser af plads til fortolkning. Særligt fordi der er flere sider i bogen, som er helt uden tekst. Måske vil en tilhørende tekst have været for barsk? Pigen har jo sin søde bedstefar, der elsker hende og er god mod hende, så hvorfor vil hun væk, og hvad betyder det at flyve bort? Pigen kan jo være syg, eller rejsen kan være et symbol på puberteten? Måske har hun mistet sine forældre og ønsker at besøge dem i himlen? Uanset hvad er det en bog om ikke at høre til og om at forfølge sine dybeste drømme.

Det er en melankolsk og finurlig fortælling, som kræver en del af sin læser. En historie der inviterer læseren til at sætte egne erfaringer ind og skabe meningsgivende fortolkninger.

Strarup & co
Lisette Agerbo Holm