)

Livet af Lisa Aisato

31 mar.20

Lisa Aisatos imponerende og magiske bog er en illustreret hyldest til livet. Kunstnerens billeder rummer både humor og stor skønhed.

Jeg vil tilstræbe den højeste grad af objektivitet, men guderne skal vide, at det nærmest er umuligt, for jeg forelskede mig ved første øjekast i denne bog.

Bogen tager sin begyndelse i barndommen med lette, men alligevel erindringstunge, illustrationer og en lille ledsagende tekst: "blot holder dig forsigtigt i hånden, mens du bladrer".

Bogen får dig til at huske minder fra barndommen: Somre, der var mere grønne, vintre, der var mere hvide, mælkebøttesaft på fingrene og magien overalt, nærmest til at gribe fat i. Hvor uendelig verden var, og hvor uudtømmeligt et fantasicenter, der boede indeni. Hvordan man gik videre derfra og alting forandrede sig. Nu bevægede man sig på grænsen mellem at kunne klare hele verden selv og trænge til en voksen. Efterfølgende gled man umærkeligt videre over i et mærkeligt limbo, hvor man kiggede sig over skulderen efter en "rigtig" voksen. Der forventedes voksne ting af en, men man vidste ikke helt, hvordan eller hvornår man var voksen.

Forelskelsesfølelsen er man derimod ikke i tvivl om. Den vælter alle mure, og man handler på sine følelser, indtil det bliver hverdag. Er det voksenlivet? Med børn følger de søvnløse nætter, tidspres og man finder et grønt monster begravet dybt indeni, men man finder også den største kærlighed. Når børnene flytter, overlever nogle forhold den nye tomhed, andre gør ikke. Nu er tiden kommet til, at man skal tage sig af sine forældre, indtil de er borte, og man selv bliver den ældste i familien. Børnebørn kan gøre verden magisk igen. Alderdommen kan være ubarmhjertig, men hvis man har været elsket, er turen rundt og op og ned i livets cirkel det hele værd.

Teksten i bogen er minimalistisk og nostalgisk, ofte blot en enkelt sætning, der ledsager dobbeltillustrationen. Bogen udtrykker Aisatos ærlige og åbne måde at betragte verden på. Hun bemærker alt omkring sig, både det særlige, men også hverdagen, og forvandler det hele til kunst. Hendes billeder rummer en særlig humor og stor skønhed, men også en utrolig forståelse af verden. Som om hun betragter verden midt i den og indeni os på en reflekterende afstand.

Jeg kan ikke anbefale denne bog varmt nok. Det er en bog fuld af livsbetragtninger, der kan overbevise os som, at det nok skal gå. Selvom man føler sig alene, sikrer genkendelsen i bogen, at man dybt inde ved, at man aldrig er helt alene.

Straarup & Co
Per Straarup Søndergaard
9788770186216