2019
)

Verdens skønneste heste og ponyer af Angela Waidmann

22 jun.20

Mange børn elsker heste og ponyer, og i denne bog er der beskrivelser af både ride- og trækheste. Et skønt opslagsværk med korte og spændende facts.

Bogen er en oversigt over heste- og ponyracer med smukke billeder og beskrivelser af, hvad de forskellige racer er kendte for.

Der er rigtig mange forskellige racer beskrevet i bogen. Indenfor kategorien rideheste kan man læse om de blide og skønne Connemaraponyer, der lever i den vilde natur i det vestlige Irland og er både sunde og stærke, fordi de lever vildt uden menneskelig indblanding. Eller et afsnit om Tinkeren, den brogede, kraftige hest fra Storbritannien, der er blevet virkeligt populær på grund af dens robusthed, men også fordi den er meget rolig. Lige så rolig som fjordhesten fra Norge, der tidligere var kendt som Nordbakken med sin karakteristiske sorte ål, der går hele vejen fra pandelok til hale.

Af hesteracer der typisk benyttes som trækheste, beskriver bogen den smukke franske eventyrhest Percheron, der er kæmpestor og kan blive helt op til 180 cm høj. Den bliver kun overgået i højde af den enorme Shire-hest, der kan veje mere end 1200 kg (!), men heldigvis er lige så venlig, som den er høj. I den anden ende af højdeskalaen er den nuttede Shetlandspony, der lever på Shetlandsøerne nord for England. Folk lader sig narre af den lille behårede og utroligt kære pony. For der findes ikke mange andre hesteracer, der er lige så sejlivede og viljestærke. Den gør kun, hvad den selv vil!

Der findes flere børnebøger, som minder om ’Verdens skønneste heste og ponyer'. Denne er i smukke pastelfarver med meget indbydende fotografier, som jeg er overbevist om vil vække begejstring hos små hestemennesker og hesteglade forældre.

Turbine
Eva Mosegaard Amdisen
45990265