Star

2022
)

Star

22 nov.22

Yukio Mishimas kortroman bringer os helt tæt på berømmelsens bagside og videre ind i det forskruede hoved på en filmstjerne.

Forlaget Korridor har gjort en dyd ud af at bringe japansk litteratur tættere på det danske bogmarked med deres Korridor novella-serie. Senest er udkommet Idol, brænder og Hvor Europa begynder – En gæst, der med deres enkelhed og sproglige overlegenhed giver os et unikt indblik i det japanske kultur og tankegang. Med ’Star’ fortsætter forlaget østatens indtog i Danmark ved at vække en af Japans største forfattere til live.

Yukio Mishimas kortroman er oprindeligt fra 1960 og fortæller historien om den mandlige skuespiller Mizuno Yutaka, der under indspilningerne til sin næste spillefilm oplever, hvordan berømmelsen trækker sig tættere og tættere sammen omkring ham, indtil den til sidst klaustrofobisk truer med at kvæle ham. Han lever ellers det søde liv. Fansene forguder ham, han anerkendes for sine kunstneriske evner, og han er velstillet materielt. Men berømmelsen forskruer ham, gør ham følelseskold og arrogant på ydersiden, imens han gradvist smuldrer indeni. Ved sin side har han den (ifølge ham selv) grimme kvinde Kayo, der både er hans elsker, fortrolige og største fan, men som samtidig på en obskur måde styrer ham som en skygge. Deres relation er omdrejningspunktet for fortællingen, men efterhånden som Yutakas verden går i opløsning, bliver spørgsmålene om Kayos eksistens en kile i skuespillerens virkelighed, der truer hans forstand.

’Star’ er hurtigt læst, men formår på kort tid af provokere sin læser. Både igennem den mystiske Kayo, men især det interessante psykologisk indblik af den usympatiske Yutaka. Den arbejder tematisk med berømmelsen og dens konsekvenser, og sammen med Rin Usamis ’Idol, brænder’ giver ’Star’ og et spændende indblik i bagsiderne ved japansk fankultur. Romanen er inspireret af forfatterens egen oplevelse som skuespiller, men hvor meget, der er biografisk, skal ikke kunne siges. Romanen er tankevækkende og værd at gå op opdagelse i, hvis man fascineres af japanernes til tider meget anderledes måde at se verden på.

Ungeanmeldelse

Star

’Star’ er den åbenlyse stjerne, som ikke så mange taler om. Et fuldkomment genialt værk fra den nationaldyrkede forfatter, som fortjener så meget og mere til.

Yukio Mishimas ’Star’ beretter om en af de mørkeste og måske også mest åbenlyse afkroge i menneskehedens historie: idoliseringen. Siden civilisationens spæde år har vi tyet til guder. Vi har ofret mennesker, dyr, kød og blod. Om det er Jesus, Allah, Odin eller Shiva, har vi tyet til guder i en søgen efter en mening med det hele, en ledestjerne. I ’Star’ er det den succesrige filmstjerne Mizuno Yutaka, som står i centrum for sådan en idolisering, sådan en kultisk tilbedelse. Under filmoptagelserne står livsdedikerede fans ude foran, og maser sig frem mellem hinanden for at få et enkelt kig. Deres maver æder sig ind i afspærringsrebet, mens de råber og skriger efter filmstjernens opmærksomhed og langer ud med armene efter en autograf. I ’Star’ erstattes menneske- og dyreofringer med eksplicitte og forgudende fanbreve og et hjemligt alter med en absurd mængde plakater og figurer til ære for den japanske filmstjerne:

”I går kom der et fanbrev fra en ung pige, der med stor detaljerigdom afslørede, hvordan hun hver aften tilfredsstiller sig selv, mens hun stirrer på et idolportræt af mig. […] Hun blev ikke set af nogen. Idolportrættet af mig så hende med sikkerhed ikke. Men jeg selv derimod – jeg blev set med glødende interesse!”

Det er uinteressant at forsøge at kortlægge handlingen i ’Star’ – det er ikke sådan, at den skal forstås. Det væsentlige er ikke handlingen, men nærmere universet, tankerne og følelserne. Historien kan forstås som en moderne tragedie, intet mindre. Anerkendelsen og berømmelsens byrde tvinger Mizuno Yutaka ned i et bundløst hul, og langsomt fæstnes han af berømmelsens snigende greb. Den kredser om ham som et rovdyr, et skridt ad gangen. Den skruer på hans virkelighedssans til, han ikke længere kan skelne mellem rigtigt og forkert, fiktivt og virkeligt, så han til sidst må erkende, at han tvivler på sin egen elskers, Kayo, eksistens. Kayo, hans elsker og selvudnævnte største fan, som kontrollerer Yutaka fra skyggerne som en marionetfører. Sammen ser de ned på resten af verden og bedrager den med deres hemmelighedsfulde og svigagtige forhold.

’Star’ taler uhyggeligt meget i ind i vor tids idolkultur. Mishima problematiserer og legemliggør den, så vi kan forholde os til den og sætte den i perspektiv til vores tid. Ja, det kommer ikke bag på nogen, at Korridors nyoversættelse af den japanske klassiker ikke blot er læsværdig, men også et værk, som er hyperaktuelt, og taler uhyre meget ind i vor tid - og det på trods af at værket blev udgivet på japansk i 1960. Novellaen taler ovenikøbet ind i nogle ekstremt spændende eksistentielle temaer, såsom selvopfattelse, Gud og menneskelig værdi; emner som, for at læseren kan forstå dem, er nødt til at sidde lige i skabet, og det er i den grad tilfældet i ’Star’. Har du aldrig læst noget af Yukio Mishimas og iver efter at starte et sted, eller er du i tvivl om, hvad din næste gode læseoplevelse skal være, så er ’Star’ et forrygende bud derpå.

02 apr.24

Korridor
David M. Larsson