Nakanos genbrugsbutik

2020
)

Nakanos genbrugsbutik

24 aug.20

Det er en sand fornøjelse at læse om fire personers skæbne i en genbrugsbutik i Tokyo. Den svære kærlighed er beskrevet både sanseligt og humoristisk med et særligt nærvær.

Det er hverdagens dramaer, der udspiller sig i ’Nakanos genbrugsbutik’, der ligger midt i Tokyo. Hr. Nakano, der er glad for kvinder, lægger vægt på, at han ikke handler med antikviteter eller kunsthåndværk. Hans søster Masayo er kunstner, men giver også en hånd med. De to yngre medarbejdere er den stille, men arbejdsomme, Takeo og den mere kejtede Hitomi. De to kredser om hinanden, men kærligheden er ikke så ligetil.

De mange genstande i butikken flyder med som en resonans fra den store verden og spiller en rolle med deres historier om held og uheld. Det er humor og alvor på én gang og et godt indblik i japansk hverdagsliv. Både dialoger og situationer er fint tegnede, og den fjerlette stil er understreget af det billedskabende sprog. En lille perle om fire menneskers skæbne, der på forskellige måder holder hinanden i hånden.

Verden set gennem en genbrugsbutik er ret genial. Hvert kapitel har en overskrift med en genstand. Butikken er fyldt med overflødige og nyttige genstande, som har gjort fyldest eller har haft affektionsværdi. Men hvem nu vil eje dem? Det er ikke en butik, der tjener mange penge, men alligevel er der en kundekreds, der er samlere eller gerne vil af med noget. Frøken Masayo er god til at få folk til at slappe af, så de køber mere. Hitomi undrer sig fx over, at folk køber briller, som de sælger en del af. ” De køber dem jo netop, fordi de ikke kan bruge dem til noget” siger Hr. Nakano. ” Kan du bedst lide ting, der kan bruges til noget, Hitomi?”…. ”Tallerkner, der kan bruges til noget, hylder, der kan bruges til noget, mænd, der kan bruges til noget… begyndte han så pludseligt at synge..”. Denne underfundighed går gennem hele romanen.

Hitomi, der bor alene, er glad for Takeo, og de er kærester på et tidspunkt, hvor han tegner hende først med tøj på og senere uden tøj. Men følelser er svære, så de går ofte fejl af hinanden og bliver skuffede på hver deres måde. Hitomi modtager bl.a. gode råd af Masayo. Et erotisk manuskript fra en kvinde, som Nakano mødes med på et lovehotel, giver hende ny viden. At denne kvinde dolker Hr. Nakano med en papirkniv, så han ender på hospitalet er også morsomt.

Maden, mest som takeaway, fylder en del i bogen, idet de fire personer ofte spiser sammen efter arbejdstid. Café Posys fine kager, chips med karrysmag, eddikemarinerede kyllingeskind, grøntsagspickles, nudler, jonathanæbler, øl, sake, grøn te mv., så sanseligt, let og eksotisk.

Der er en ømhed for personerne og et nærvær mellem personerne i alle scener i romanen. De stille skæbner skrives frem i detaljerne. Smukt og stilfærdigt, så det er en sand fornøjelse at læse.

Hiromi Kawakami f. 1958 er en prisbelønnet japansk forfatter. På dansk findes bl.a. romanerne Senseis mappe, 2013 og Kvinden ved havet, 2016.

C&K