Karl er usynlig

2019
)

Karl er usynlig af Glenn Ringtved og Pernille Lykkegaard

23 jan.19

Har du set på dit barn i dag? Sjov historie om Karl, der tror han er blevet usynlig, fordi han forældre ikke lytter efter og kun glor ned i deres mobiltelefoner.

Glenn Ringtved er en herlig fortæller i børnehøjde, og jeg er glad for hans altid aktuelle og vedkommende historier for de mindste. Denne historie er ingen undtagelse og er foruden den sjove historie også en kærlig opsang til forældre om at slippe mobilen og være nærværende med børnene. Historien kan sagtens fange de 3-4-årige, men for forståelse af den dybere mening i historien er den mere oplagt for de 5-6-årige.

Karl og hans forældre er ved at spise aftensmad. Karl fortæller om sin dag i børnehaven, men det er som om forældrene ikke rigtig hører efter. Så prøver han at gøre historien mere spændende og at bruge nogle grimme ord, men det hjælper stadigvæk ikke. Mor og far bliver stadigvæk bare ved med at glo ned i deres mobiltelefoner.

Karl tænker, at så må han jo være usynlig. Han går udenfor i gården og leger den usynlige superskurk Agurken, som hopper i vandpytter og sviner det nyvaskede tøj på tørresnoren til og ødelægger Idas sandslot i sandkassen, så hun græder og løber væk. Senere kommer Idas far, og han er rigtig sur. Karl bliver bange og gemmer sig, men mor og far finder ham. Han er heldigvis ikke usynlig mere.

Historien fortælles fra Karls perspektiv og sætter fokus på følelsen af at blive overset. Dette illustreres ved, at Karl faktisk er usynlig gennem hele historien, og læseren først får ham at se på sidste side. Indtil da er det kun hans gule støvler, der fortæller, hvor og hvad Karl har gang i. Dette er en ret sjov detalje og noget, jeg er sikker på, børn vil finde særligt underholdende.

Historien er sjov, og temaet om at droppe mobilen og være nærværende med børnene er en venlig og aktuel reminder til skærmfikserede forældre.

9788702272062
32