2021
)

Gæsten

28 mar.21

Fjerde bind i den omfattende serie om John Reacher med en meget original intrige, der omfatter bandeopgør i New York og trusler mod Reachers kæreste.

Jack Reacher bliver meget mod sin vilje tvunget til at samarbejde med FBI, der skal finde en seriemorder med samme psykiske profil som Reacher.

Der er flere sammenhænge mellem morderens ofre, der alle er alle kvinder, der har været i militæret, hvor de har været udsat for seksuel chikane og efter kort tid har forladt deres stillinger. Den slags er der knap hundrede af, som alle kan være potentielle ofre. Efterhånden tegner der sig dog et nyt mønster: Ofrene bor alle alene og meget afsides, hvilket reducerer målgruppen en del.

Morderen efterlader sig ingen spor, og retsmedicinerne kan ikke i nogle af tilfældene fastslå dødsårsagen. Alle ofrene ligger nøgne i deres badekar overhældt med militær camouflagemaling, men de er ikke druknede, og der er ingen tegn på vold. Der er således symboler nok at gå efter og godt med stof til profileringseksperterne, men Reacher tror ikke på dem og har sine egne teorier, der dog ikke altid holder vand.

Det er en meget original og godt sammenskruet intrige, der også omfatter bandeopgør i New York og trusler mod Reachers kæreste, stjerneadvokaten Jodie. Bogen er originalt fjerde bind i den omfattende serie om John Reacher. Originaludgaven er fra 2000, men den er først nu oversat til dansk. Bortset fra telefax og den slags mærkes alderen ikke. Child skrev også dengang veloplagt og virkelig spændende. Eneste forskel fra nutidens Jack Reacher er, at han i seriestarten var knap så selvsikker, som han senere er blevet, men hvad pokker, havde jeg udrettet blot halvdelen af det, han har klaret i over 15 bind, havde jeg nok også mere selvtillid.

Jentas
Rasmus Klitgaard Hansen
38600478