Cirkel

2019
)

Cirkel af Mac Barnett

31 jul.19

Fortælling med forskellige former i hovedrollerne åbner op for abstrakte og samtidig konkrete problemstillinger med en humoristisk undertone, der skal huske os på, at alt hvad der er fremmed ikke nødvendigvis er farligt.

Cirklen er sluttet. Dette er sidste bog i trilogien, der begyndte med ’Trekant’ og efterfulgtes af ’Firkant’ året efter.

I ’Cirkel’ leger der tre venner Cirkel, Firkant og Trekant gemmeleg nede ved vandfaldet. Cirkel laver reglerne, og de to andre skal gemme sig, mens hun tæller til ti. Næste regel er, at de ikke må gemme sig bag vandfaldet, fordi der er mørkt derinde. Da hun åbner øjnene, står Firkant foran hende og siger, ’Trekant gik ind bag vandfaldet’. Heldigvis er Cirkel meget modig, og hun smutter ind gennem vandfaldet for at finde ham. Hun bevæger sig længere og længere ind i mørket og ser til sidst et par øjne. Hun bliver så glad for endeligt at finde Trekant. For det er da Trekant, der er derinde i mørket?

Det er en fantastisk billedbog, som er holdt i enkle former og afdæmpede vandfarver med et skønt tvist af humor. Makkerparrets bøger er meget populære, fordi de netop har så rent og enkelt et udtryk, hvor der er plads til læserens egne tolkninger, og hvor der skabes en særlig stemning med denne enkelhed. Figurernes øjne er store og kan udtrykke en masse, blot ved at pupillerne flyttes. Bogen efterlader sin læser i en boble af tænksomhed.

Den åbne slutning lader det være op til læseren at forestille sig, hvilken form der gemmer sig i mørket bag vandfaldet i stedet for at opfordre til at udtænke en konklusion. En virkeligt fin bog til højtlæsning fra ca. 3 år.

Jensen & Dalgaard
Dal Michaelsen
Jon Klassen