50 værker - højdepunkter i verdenslitteraturen

2018
)

50 værker. Højdepunkter i verdenslitteraturen

03 jan.19

En bog, som åbner verdenslitteraturens store værker og giver nye perspektiver på litteraturen, hvad enten man allerede har læst værkerne eller endnu har dem til gode.

Denne bog byder på 50 både kendte og mindre kendte højdepunkter i verdenslitteraturen. Bogen er sat op som 50 artikler om forfattere og deres mest markante værk indplaceret i en samfundsmæssig kontekst. Bogen, eller måske nærmere opslagsværket, er for den alment litteraturinteresserede, der ønsker en kort, men spændende, introduktion til nogle af verdenslitteraturens vægtigste værker.

Værket indledes med det babylonske helteepos Gilgamesh (ca. 1200 f.v.t.) af Sin-leqi-unninni, som regnes som det første litterære storværk og den græske kvindelige digter Sappho (ca. 630-570 f.v.t.), hvis digte ofte handlede om lesbiske. Disse værker er nok for en dels vedkommende ukendte i vore dage, men udgør ikke desto mindre de første vigtige skridt i udviklingen af verdenslitteraturen. Bogens 50 forfattere præsenteres kronologisk og udgør en litterær udvikling, hvor den ene form afløses af den anden hen over tid; genrer skifter, skrivemåder ændrer sig og nye tematikker dukker frem.

Af mere alment kendte værker er der fx præsentationer af Homers Odysséen, Shakespeares Othello og Cervantes Den sindrige ridder don Quixote de la Mancha. Fire danske forfattere har også fået plads i bogen; Leonora Christina Ulfeldts Jammers Minde, H. C. Andersens Eventyr og historier, J. P. Jacobsens Niels Lyhne og Inger Christensens Alfabet. Bogen slutter af med tre nulevende forfattere og deres hovedværker; Karl Ove Knausgårds Min Kamp, Elena Ferantes Napolikvartetten og J. K. Rowlings Harry Potter, hvor sidstnævntes ekstensive markedsføring i den digitale og sociale tidsalder også beskrives.

Artiklerne er udarbejdet af professorer, lektorer o.l. fra kulturinstitutioner og universiteter i Danmark. I artiklerne er der fotos af steder, mennesker og situationer, som har en relation til forfatterskabernes tematikker, og efter hver artikel er der forslag til andre forfatterskaber i bogen at kaste sig over.

Brug bogen som et opslagsværk, hvis du falder over en klassiker og vil vide mere om forfatteren og værkets kontekst eller læs bogen i et stræk, hvis du er nysgerrig på de store linjer og den litterære udvikling i verdenslitteraturhistorien.

Aarhus Universitetsforlag
Hans Ørbæk
55107149