2019
)

Den litterære virkelighed af Johannes Fibiger

08 apr.20

Interessant og velskrevet grundbog om litteratur har fokus på, hvad litteratur er og gør og kan blandt andet bruges på ungdomsuddannelserne.

'Den litterære virkelighed' forklarer, hvordan litterære tekster skaber fiktive virkeligheder, samt hvorfor vi læser.

Bogen indeholder et kapitel om tekstens virkelighed, om den mystiske tekstverden, som handler om både myter og skabelsen. Et andet kapitel omhandler eventyr i alle dets mange former. Et handler om fortællinger, der også findes i mundtlig form. Nogle af dem adskiller sig fra tid og sted, gennem universer eller historier som myter. Du kan også læse om evolutionsfortællinger, digte, og den bredde de repræsenterer, poesi i almindelighed og autofiktion eller performativ biografisme og om fænomenet intermedial litteratur, som bla. handler om, hvordan medier kan udbygge og understøtte hinanden. Alle kapitler slutter med opgaver, og hele bogen går kronologisk frem, så læseren er nødt til at læse et kapitel ad gange, for at det næste giver mest mening.

Det er en rigtig velskrevet og spændende fagbog, der kommer omkring både litteratur- og videnskabsteori, men som også fortæller også om både tekstanalyse og teksthistorie. Niveauet henvender sig primært til ungdomsuddannelserne, og bogen fortæller, hvorledes teksten kun eksisterer i kraft af deres læsere, og hvordan netop læserens tolkning af teksten skaber en ny sandhed. Den slutter med at fortælle, hvorledes litteratur klæder virkeligheden både af og på, imens den trækker tråde mellem fiktion og virkelighed og fortæller om litteraturens dobbeltspil.

Johannes Fibige skriver faglitteratur, fordi han mener, at man lærer mere om et område, når man selv skal skrive sig ind i det, og at man også kommer i kontakt med sine læsere. Som Søren Ulrik Thomsen engang sagde, kan man ikke skrive to ord på et stykke papir, uden at de sladrer om den, der har skrevet det. Og det bekræfter Johannes Fibiger i sin bog, der ikke kun henvender sig til ungdomsuddannelserne, men også til andre interesserede, der har interesse for litteratur, interaktionen med litteratur og fiktionens mange genrer og greb.

Dansklærerforeningen
47398304
9788772111124