En læser bliver til

2020
)

En læser bliver til

02 nov.20

En ualmindelig interessant rejse gennem personlige oplevelser af ældre dansk litteratur, som har været med til at skabe Birthe Rønn Hornbechs kærlighed til bøger.

Birthe Rønn Hornbech bevæger sig hjemmevant rundt i salmer og andre tekster, som hun havde adgang til i sit barndomshjem, og som hun læste i stedet for datidens ungpigelitteratur. Hun præsenterer sin læser for en del ældre tekster, som hun laver nedslag i, så vi ser, hvorledes hun læser den, og hvad hun uddrager. Det hele er fyldt med kærlighed og passion, så man ikke kan undgå at læse med begejstret entusiasme.

Birthe Rønn Hornbech er datter af præst Christen Rainold Sparrevohn Rønn og apoteksmedhjælper Ellen Kryger Rønn. Hun blev student fra Aurehøj Gymnasium og uddannede sig til cand.jur på Københavns Universitet. Efterfølgende gjorde hun karriere i politiet og blev vicepolitimester hos Rigspolitichefen. Hun har desuden undervist på Politiskolen, været medlem af Folketinget for Venstre og minister. Fremfor alt har hun en helt utrolig stor kærlighed til litteratur og læser altid udrustet med en form for skriveredskab, som hun hensynsløst benytter til at notere, sætte ind og understrege med. Hun betragter personerne i bogen, som nogen hun konstant er i dialog med, og sommetider kommenterer hun heftigt i teksterne, for hverken forfatteren eller hun selv er neutrale, og udsagn skal diskuteres. Hun sammenligner det at læse skønlitteratur med at have en tro, da begge er elementer, der ikke kan ses, men taler ind i vores indre liv.

Hornbechs knivskarpe historiske bevidsthed bevæger sig fortroligt gennem teksterne, og hun placerer forfatterne i en kontekst, men holder dem også op mod hinanden. Bogen er en imponerende præsentation af salmer og tekster, der alle har påvirket mennesket og læsehesten Birthe Rønne Hornbech, som giver gavmildt videre til sin læser.

48827721
9788702306811
188