For mange deltagere i Romanklubberne var Carsten Müller Nielsen en ny og eksperimenterende stemme, som de ikke kendte i forvejen. Nu har han vundet Romanprisen for en bog, som stiller skarpt på følgerne af Tjernobyl-ulykken.
Carsten Müller Nielsens vinderroman De døde fylder dagene med en smag af mønter er udkommet på det lille forlag Jensen & Dalgaard og havde ikke fået meget opmærksomhed inden nomineringen til prisen.
Dystopisk samtidsbillede
I De døde fylder dagene med en smag af mønter møder vi en soldat fra Ukraine, der har ryddet op efter Tjernobyl-ulykken. Han fortæller i løbet af en nat sin historie til en prostitueret på en bar. Romanen kan ses som et dystopisk samtidsbillede, da vi i dag står over for en mulig klimamæssig apokalypse. I Litteratursidens video siger Carsten Müller Nielsen, at Tjernobyl-ulykken efterhånden er blevet slettet fra den kollektive bevidsthed, selvom folk stadig lever med eftervirkningerne, og han mener, vi kan lære af Tjernobylulykkens menneskeskabte forurening:
Romanen rummer flere paralleller til Coronatiden. Efter udslippet på Tjernobyl vaskede man vejene med vand og sæbe, og folk arbejdede med at kapsle reaktoren inde med fare for eget liv, da der ikke var beskyttelse nok. I debatten på Litteratursiden svarede Carsten Müller Nielsen til spørgsmålet fra læsere om parallellen til coronakrisen: "Coronaen viser, at vi er én menneskehed. Det har betydning, hvad der sker på den anden side af jorden. Vi er én verden."
Carsten Müller Nielsen var med sin poetiske, fragmenterede og eksperimenterende roman ikke på forhånd favorit til at vinde DR Romanprisen. Men de mange deltagere i bibliotekernes Romanklubber har været begejstrede for hans magiske roman, som både peger på vores fortid og samtid.
Flere prisvindere fra små forlag
Det er første gang, at en forfatter fra et lille forlag vinder Romanprisen, og det forstærker tendensen til, at stadig flere prisvindere udkommer på små forlag. For første gang nogensinde var alle bøgerne på shortlisten til Munch Christensens debutantpris i 2019 fra små forlag.
Endnu mere bemærkelsesværdigt var det, da Jonas Eika vandt Nordisk Råds Litteraturpris. Eikas bog var udkommet på det lille forlag Basilisk, og det er ikke set før, at en dansk vinder af den prestigefyldte nordiske pris er udkommet på et lille forlag. Det peger på, at stadig mere af den eksperimenterende litteratur udkommer på små forlag og måske også på, at det er blevet lettere for de små kvalitetsforlag at skabe synlighed omkring deres udgivelser, og at de gør det godt.
Kommentarer