En tiger for en engel

2011
)

En tiger for en engel af Anne B. Ragde

24 okt.11

Sansemættet skildring af et barns oplevelser omkring en skilsmisse. Loyalitetens dilemma vejer tungt på smalle skuldre, men hos farmor er tilværelsen en anden. Tag med til Perlevik!

Lotte har det ikke let. Slet ikke. Mor og far er blevet skilt, og der er kun én anden pige i klassen, hvis forældre også er dét. Derfor må Lotte pr. definition nu blive veninder med denne pige – der er ikke andet for. Lotte skal blive boende sammen med sin mor, og faren efterlader et tomrum og et kontor, som Lotte nu kan få til værelse. Men det er svært at være glad for et værelse, når man hellere ville have haft sin far i hjemmet og – ikke mindst – den deraf følgende normalitet.

Heldigvis skal Lotte tilbringe otte uger hos sin farmor og farfar i Perlevik – et sted som kommer til at stå i skærende kontrast til Trondheim, hvor Lotte bor med sin mor, hvis sindstilstand svinger fra depression til eufori over energiske vredesudladninger. Derfor bliver bedsteforældrene og de omgivelser, der er forbundet med dem, et mentalt helle, som Lotte klynger sig til.

Som det også var tilfældet i Anne B(erlinerpoplerne) Ragdes succestrilogi om brødrene Neshov, skildres norsk landliv med en særegen kærlighed, som dels er ganske rørende og dels fungerer som en udvidelse af personbeskrivelserne. Det er på ingen måde rørstrømsk, men netop så reelt som det barnlige blik gør det til.

'En tiger for en engel' er Ragdes debutroman fra 1990, som nu endelig foreligger på dansk. Ragdes fine evne til at observere og til at ”lægge farver på” er helt karakteristisk, og som læser kan man både lugte, smage, høre og føle alt, hvad pigen Lotte tildrager sig. Dette er, for mig at se, romanens stærkeste træk, da historien om et ulykkeligt skilsmissebarn desværre er ved at være lidt slidt. Men okay – romanen har jo også mere end 20 år på bagen.

Til gengæld er forholdet mellem barn og bedsteforældre så ægte og præcist skildret, at dét alene kunne være grund nok til at læse bogen.

Rosinante
Camilla Christensen