Hambros Allé 7-9-13

2015
)

Hambros Allé 7-9-13 af Lotte Kaa Andersen

08 okt.15

En tankevækkende debutroman om, hvordan krisen rammer en af Danmarks dyreste villaveje. Om fernis og forkvaklede følelser og om ikke at vide hvad der er vigtigt, før det er for sent.

Her får du et indsigtsfuldt om end karikeret portræt af livet i yderste overhalingsbane og nedturen på første klasse. Det er en velskrevet og underholdende roman med både skarphed og kant. Beboerne i velhaverghettoen udstilles, og romanpersonerne er typificerede, men den satiriske livsstilsanalyse rammer bredere. Luk bare op for et dameblad og se, hvad du skal drømme om.

Vi følger beboerne på Hambros Allé 7, 9 og 13 i medgang og ikke mindst modgang. Karaktererne og de huse de bor i, er bygget af fri fantasi, men vejen eksisterer. Hambros Allé i Hellerup er en af de dyreste adresser i Danmark med en kvadratmeterpris i omegnen af 100.000 kroner. Tre par på alléen udgør det centrale persongalleri i romanen. Det unge par Cille og Ask, der er kommet til at købe et lidt for dyrt hus til deres nystartede familie, i nummer 13. Caroline og Kaare, en succesrig advokat og en liderlig ejendomsmægler, i nummer 9, og sidst men ikke mindst bebos nummer 7 af Line og Kristian, der er ved at formøble familieformuen, som Kristian har arvet, og Line forvalter som den perfekte værtinde. Alt synes tilsyneladende godt på overfladen:

”Her på adressen har privilegerede familier boet i over 100 år, familier, der har passet på deres ting og sat pris på de smukke rammer. Line har forvaltet sin mands arv på fornemste vis. Villaen står som et monument over omhu og ordentlighed, kunsten at skabe et hjem, hvor mennesker kan formes og trives. Værdien af dygtighed og hårdt arbejde. Kristian voksede op i huset og vendte tilbage, da han selv stiftede familie. Det er et hus, du søger tilbage til. Det er et hus, der kalder på respekt og indhold. Den perfekte ramme om fester og gode dage, den perfekte ramme om et stabilt og lykkeligt familieliv. Nu får hun tårer i øjnene igen”.

Tingene er dog ikke helt, som de skal være på Hambros Alle 7, 9 og 13, og her hjælper et bank under bordet ikke, så Line finder trøst i flasken. Hvordan de andre mestrer krisen i reservatet, skal jeg ikke afsløre, men meget går i opløsning, da finanskrisen kommer og river alt det ned, der møjsommeligt er blevet bygget op.

Glem udkantsdanmark for en stund, man kan også være på røven i Hellerup. Bare fordi man er rig, behøver man ikke være lykkelig. Klichéerne står i kø, men ’Hambros Allé 7-9-13’ er mere end det. Forbered dig på et velskrevet og spændende kig ind under de glaserede tegltage på en af Danmarks dyreste villaveje i 2900 unhappiness. Godt man ikke bor der!

Originally published by Barbara Rugholm Hessellund, Litteratursiden.

Turbine
51842286