Kære Donald Trump

2019
)

Kære Donald Trump af Sophie Siers

03 sep.19

En meget aktuel billedbog, der handler om konfliktløsning og dialog og giver rig mulighed for at tale om begreber som køn, ære og fælleskab.

Historien er skrevet som breve til Donald Trump fra en frustreret dreng, der er træt af at dele værelse med sin storebror, og som bliver inspireret af Trumps ide om at bygge en mur mod de uønskede. En både sjov og alvorlig bog med masser af bid og indhold, der kan anbefales til nysgerrige børn fra 6 år.

Denne bog handler om en dreng, der har fået nok af sin storebror og især er træt af at skulle dele værelse med ham. Hovedpersonen i bogen er fascineret af ideen om at bygge en mur mellem sin og storebroderens del af værelset. Gennem de breve, drengen skriver til sit idol Donald Trump, følger læseren drengens udvikling og dannelse, mens han, godt guidet på vej af en politisk ukorrekt mor og en fornuftig omend lavmælt far, langsomt finder ud af, at det er bedre at snakke om tingene end at bygge mure.

I vore dage med sociale medier og nyheder er Trump en markant figur i alles liv, og mange børn har hørt om manden, men ved måske ikke så meget om verdenssituationen. Denne bog tager et af Trumps påfund, nemlig muren mellem USA og Mexico, og bringer det på børneniveau med en historie om en klassisk søskendekonflikt. Det overordnede tema er konfliktløsning og dialog, krig og fred, men der er også rig mulighed for sammen med barnet at dykke ned i begreber som for eksempel køn, ære og fælleskab. Drengen i historien finder ud af, at man ikke nødvendigvis taber ansigt, hvis man skifter mening, og at det at være en del af et fællesskab er noget, man kan vælge.

Bogen har rigtig flotte tegneserieagtige illustrationer, som skifter mellem at vise, hvad hovedpersonen tænker på og beskriver i sit brev, og så Donald Trump, der modtager brevet i forskellige situationer; når han spiller golf, spiser en burger osv. Man ser aldrig Donald Trumps ansigt, men man er ikke i tvivl om, hvem figuren forestiller, da hans karakteristiske høgule frisure stikker op over burgeren og mobiltelefonen, ud af limousinen osv. Det er rigtigt godt fundet på, for det illustrerer på en eller anden måde det forhold, jeg tror, mange har til Donald Trump, at han er tilstede i vores liv, men alligevel meget langt væk.

Tegningerne afspejler det spørgsmål, man kan stille sig, nemlig hvem er Donald Trump virkelig nedenunder håret? Han må være mere og andet end en tegneseriekarikatur? Hvordan er han blevet sådan, som han er? Er han måske bare aldrig rigtig blevet voksen? Det er en bog med alvorligt indhold, men den er samtidig modig og forfriskende, og den vil sandsynligvis også kunne læses i fremtiden, da Donald Trump nok ikke bliver glemt lige med det første, hverken af voksne eller børn. Jeg venter spændt på den mulige opfølger, der jo passende kunne handle om vores allesammens forbrug og Trumps ide om at købe Grønland.

Straarup & Co
Marianne Randel Søndergaard
Anne Villeneuve