Elverfolket : Ulverytterne og solfolket

2020
)

Elverfolket : Ulverytterne og solfolket af Wendy og Richard Pini

05 aug.20

Episk fantasy-fortælling om elverfolket og deres kampe i en verden, der har afvist dem.

Første bind i tegneserien om ‘Elverfolket’ udkom i 1978 og var skrevet af ægteparret Richard og Wendy Pini. Serien blev enormt populær lige fra begyndelsen. Nu, mere end 40 år senere, udkommer serien som smukke samlebind med fem af de originale tegneserier i hver samt en masse ekstramateriale.

Historien foregår i en verden, der ligner jorden, dog med to måner. Vi følger elveren Tam, kaldet Ilder, der leder en lille stamme "Ulveryttene", der lever i skoven med deres allierede og højt skattede venner, de store ulve. De er efterkommere af rumvæsnerne "De høje", og deres tilhørsforhold med ulvene er en helt anden historie. Menneskene hader elverfolket på grund af deres magi, og de har taget elvermanden Rødtjørn til fange for at henrette ham. Han reddes af Ilder og stammen, og som hævn brænder menneskene skoven af. Elverne flygter på ryggen af ulvene og bryder ind hos troldene under bjerget for at komme væk fra ilden.

Troldene snyder elverne, da de lover, at de vil hjælpe elverne gennem bjerget til en ny skov. Elverne og ulvene ender istedet i en gold ørken. De møder Solfolket, der også er elvere og Ilder kan ikke forstå, hvad der sker, da han ser kvinden Leetah. Ulverytterne slår sig ned hos Solfolket og lever fredeligt i flere år tid, og de to stammer lærer en masse af hinanden. Men Ilder er ikke den eneste, der bejler til Leetah. Hendes barndomsven Rayek, der indeholder stærk magi, elsker hende også, og hun elsker ham. I baggrunden truer menneskene…

De første fem bind, der er samlet i denne smukke bog, er en forrygende start på serien. Som læser fanges man hurtigt af fortællingen, men også af de utroligt smukke tegninger i mangastil. Historien indeholder det hele; eventyr, kærlighed, rivalisering, had, familieforhold osv., ganske som i den verden vi kender, og bygger på mytologi og sagn. Der er mange karakterer at holde styr på, både elvere, ulve, menneskeslægter og trolde, men hovedpersonen er Ilder, der er ung, ansvarsfuld og elsker sit folk og sin ulv mere end noget andet.

Elverne kan telepatere indbyrdes, benytte forskellige former for magi, og de ældes meget langsomt. Meget lig de elvere, vi allerede kender fra andre sammenhænge. Karaktererne udvikler sig gennem fortællingen og begår fejl ganske som alle andre. Der er masser af baggrundshistorie, som man præsenteres for efterhånden, hvilket betyder, at man føler sig mere og mere hjemme i deres verden. Historien er tidløs og bør læses af enhver fantasyelsker fra ca. 12 år. Den indeholder nogle af de samme tematikker som Nicole Boyle Rødtnes’ serie Elverdans og er stærkt inspireret af Tolkiens sammensatte og imponerende verden. En helt fantastisk læseoplevelse.

Fahrenheit
Paw Krogsbæk Mathiasen
978-87-7176-130-6