Heks søger kat

2020
)

Heks søger kat af Joy H. Davidson

27 aug.20

En hyggelig billedbog om en lille heks og hendes søgen efter den helt rigtige heksekat. Dejlig godnatlæsning, der næsten med garanti giver barnet en tryg nattesøvn.

Denne nye billedbog handler om en lille heks, der mangler en kat for at være en ”rigtig” heks. Hun sætter et skilt op for at tiltrække katteansøgere til stillingen, men på trods af et godt udvalg, er det slet ikke så let at finde den helt rigtige. Det er ikke alle katte, der kan klare ”heksemosten”. Den lille heks er på nippet til at give op, da hun kommer i tanke om at prøve dyreinternatet. Og her sidder den helt rigtige kat selvfølgelig, som om den bare har ventet på hende, og de to lever lykkeligt til deres dage ende.

Bogen har fine, ufarlige heksetegninger af illustratoren Nikki Slade Robinson, og jeg synes især tegningerne af de forskellige katte er sjove og charmerende. Men ellers må jeg ærligt sige, at bogen ikke gjorde det helt store indtryk på mig. Jeg synes for eksempel, at rimene, der bliver brugt i bogen hist og pist, skulle have været gennemgående. Det virker lidt rodet med skiftet til og fra rim, og teksten er klart bedst, når den er på rim.

Jeg må dog overgive mig og konstatere, at et eller andet kan den bog! Da jeg testede bogen af på et par fireårige, blev jeg meget positivt overrasket over modtagelsen. De var vilde med den, de huskede den bagefter og har siden bedt om at få den læst igen flere gange. Om det er historien om at finde den helt rigtige ven, eller at den handler om en heks, der jo er lidt spændende, men samtidig sød og ikke for farlig, det er ikke helt til at sige, men denne bog er en god højtlæsningsoplevelse for børn i børnehavealderen.

Bank bare på
Straarup & Co
Marianne Randel Søndergaard