Grønne fingre søges

2019
)

Grønne fingre søges af Annika Estassy

02 dec.19

Morsom og underfundig svensk feel-good roman, der under den idylliske overflade tager fat i et alvorligt problem, hustruvold.

I ’Grønne fingre søges’ hersker der på overfladen svensk midsommeridyl, hvor svensken danser ud i sommernatten og glæder sig til sommerferien, mens der fortæres tonsvis af kanelbullar og andet bagværk. I Leylas familie hersker der dog alt andet end idyl, for ægtemanden Johan vil hellere have øl og sprit end kanelbullar og kaffe, og når han har drukket, kan han blive voldelig. Da han denne midsommeraften går langt over stregen og slår hårdt, tager Leyla sønnen Hugo med til Nordsverige for at passe et kolonihavehus.

Leyla forelsker sig i Johan, den charmerende mand med de blå øjne og store hænder, som kalder hende for sin prinsesse. De gifter sig og får sønnen Hugo, som er lidt af en skuffelse for Johan, som ikke mener, han er en rigtig dreng. Rigtige drenge spiller fodbold, og det har Hugo ikke lyst til. Johan ønsker sig derfor en søn mere, men Leyla har uden hans viden fået en spiral. Johans stigende alkoholforbrug og deraf følgende voldelige adfærd skræmmer Leyla, men hun forsvarer ægtemanden og skjuler de blå mærker. Parret bor i en dyr lejlighed i Stockholm, og som Johan siger, ville Leyla aldrig have råd til at bo der alene.

I det nordlige Sverige i den lille by Måneby bor den gæve Agnes, der har et vidunderligt kolonihavehus, som hun har svært ved at passe, fordi hun har kræft og går til kemobehandlinger. Hun beslutter sig derfor for at annoncerer efter en person med grønne fingre, der kan passe huset sommeren over, og for Leyla kommer annoncen som sendt fra himlen. Agnes har en historie, der ligner Leylas, og der udvikler sig et stille og fint venskab mellem de to kvinder, og også Hugo trives i Måneby. De møder søde, sjove og hjælpsomme mennesker, men idyllen kan selvfølgelig ikke vare evigt. Leyla ved, at hun på et tidspunkt må tilbage til sit lærerjob, og da Johan finder ud af, hvor de opholder sig, kommer han på uanmeldt besøg.

’Grønne fingre søges’ er ikke stor litteratur, men det er lykkedes for Annika Estassy at skrive en roman, der både er svensk feel-good og kras socialrealisme. I de idylliske rammer fortæller hun om venskab og sammenhold på tværs af generationer, men hun fortæller også den triste historie om hustruvold. Hun fortæller om, hvordan den på overfladen stærke og selvstændige Leyla ikke magter at sige fra overfor den voldelige ægtemand, ligesom hun bliver ved med at finde på undskyldninger for ham.

Det kunne være blevet en banal og forudsigelige roman, men det er det heldigvis ikke blevet, oven i købet er romanen sine steder også underfundig og utrolig morsom. Romanen skriver sig ind i rækken af svenske feel-good romaner, og den vil helt sikkert finde læsere blandt dem, der elsker Emma Hambergs og Karin Brunk Holmqvists bøger.

’Grønne fingre søges’, der blev nomineret til Storytel Award prisen, er den første af Annika Estassys bøger, der er oversat til dansk. På svensk har romanen undertitlen 'Måneby 1', og den kalder da også på en fortsættelse. Vi må vide, om det lykkes for Leyla at forlade Johan, om Agnes bliver kureret for sin kræftsygdom, og om der kunne være en romance under opsejling?

Palatium Books
Rane Rørdam Knudsen
47296439