Down under

2016
)

Down under af Bill Bryson

29 feb.16

Genudgivelse af Brysons lette og underholdende rejsebeskrivelse om Australien fra 2000. Man er altid i godt rejseselskab med den forfatter, han rejser med både hjerne og hjerte.

Hvis man ønsker sig en guidebog om Australien, er dette ikke den rette. Men vil man læse noget sjovt og stemningsgivende om destinationen, så er den – som i så mange andre af hans rejseskildringer – hjemme her!. Han har en meget karakteristisk fortællestil, den er snakkende til det ekstreme, den koncentrerer sig pludselig om noget, der kan opfattes som spøjse detaljer, men som Bryson optages meget af (fx "kæmpe figurer", en reje, en ananas eller en koala indrettet som restauranter) for så igen at lande i et skarpt afsnit om et konkret emne.  Forfatteren har så absolut holdninger til fx Australiens chokerende umenneskelige behandling af den oprindelige befolkning og til landets uoverskuelige politiske system. Bryson har som altid researchet ud i mindste detalje, og hans bøger er fascinerende læsning.

Det var så den korte version af de indtryk, der blev hængende efter læsning af genudgivelsen af denne 16 år gamle rejsebog om Australien. Rettighederne er åbenbart blevet solgt til et nyt forlag, og de gjorde da ret i at give danske læsere adgang til en af forfatteren bøger, som nok var ved at være borte fra markedet og slidt op (eller kasseret) på bibliotekerne. Eneste minus ved denne er vel dens alder, men jeg har aldrig været i Australien, og jeg kunne nemt glemme de næsten 20 år, der er gået, siden han oplevede landet. Bryson er en ualmindelig velfunderet skribent, tænk bare på hans naturfagshistorie for den almindelige læser: 'En kort historie om næsten alt' (2005) og den lidt anderledes Shakespeare-biografi: 'Shakespeare: Verden som scene' (2009).

Bryson ved, hvad han taler om, også i denne tur rundt på de australske uendelige veje og i den farlige natur. Vi hører i hvert fald en masse om farlige dyr af alle slags, men det er som resten af beretningen yderst underholdende og meget ordrig(!) læsning.

C&K
Søren H. Madsen
52211352