2021
)

Den usynlige krig

25 jun.21

Denne imponerende roman blander alt det bedste fra genrene og byder på en spændende rejse ind i de vildeste romaner, hvor alle har en løgn eller ti i ærmet.

’Tavse verdener- Den usynlige krig’ er første bind i en ny serie Af Boris Hansen, der er særdeles velbevandret i de mange genrer, som han kaster op i luften og blander på en hidtil uset måde.

Olivia er bogholder og "fiktionsagent". Bogholdertitlen dækker over hendes arbejde som strateg på Machina-fartøjet, der rejser rundt mellem bøgernes verdener. Fiktionsagent er en titel, som både hun og resten af fartøjets team bærer.

Ministeriet sender fiktionsagenterne på missioner ind i bøger, hvor fremmede agenter truer handlingen. Teamet skal eliminere truslerne, så bøgernes handling ikke ændres alt for meget. Alle i teamet er specialister i et eller andet, som kan bruges på missionerne. Olivia har f.eks. læst rigtigt mange romaner og kan derfor hurtigt briefe sit team, så de kan komme ind og ud af bogen uden at lave ravage i handlingen.

Fartøjet besøger en kærlighedsroman med en svensk prins i en af hovedrollerne, tilsat en massiv zombieinvasion, en YA-roman, der handler om at være forelsket i den forkerte, et H.P. Lovecraft-univers, tilsat et drys Clive Barkers surrealisme, som efterlader teamet med fragmenterede erindringer, der driver dem til vanvid. Til slut smelter sekundæruniverserne mere eller mindre sammen med primærhistorien. I hvert fald for én af Olivias teammedlemmer. Resten af teamet- ja, det er næsten ikke til at opsummere. Du må simpelthen læse denne bog. Og gør det inden alle andre også får øjnene op for den.

Vi følger primært Olivia, men de fleste andre karakterer har også en del at skulle have sagt. Fælles for de mange spor i primær- og sekundærhistorierne er, at de, ligesom i H.P. Lovecrafts historier, ikke har en slutning. Læseren fyldes ikke af falske håb, hvilket er barsk, men også befriende. Jeg har ikke læst noget lignende, selvom referencerne er mange. I Dan Simmons mesterlige science fiction-serie ’Hyperion' følger man også forskellige plot, tidslinjer og karakterer.

Boris Hansens bog har filmpotentiale, og personligt ser jeg fiktionsagenten Arthur spillet af Jason Momoa og Cody af Ryan Kwanten. Det er jo det fantastiske ved bøger, at vores fantasi kan få frit spil, selvom vores hjerne er travlt beskæftiget med at samle trådene i det vi læser. Boris Hansen, dette er mesterligt!

Carlsenpuls
39202395
9788711989173