Vejen til Panteon

2016
)

Vejen til Panteon af Boris Hansen

21 sep.16

Fortryllende og flot dansk fantasy. Med sin blanding af regelret fantasy, science fiction og engle og guder er det lykkedes forfatteren at skabe et helt unikt univers af høj klasse.

Boris Hansen har tidligere fået udgivet trebindsværket ’Den ældste myte’, og selvom den historie rummer nogle af de samme elementer som hans nyeste udgivelse, er det først nu at hans forfatterskab synes at være nået i mål. Panteon-Sagaen er planlagt til at skulle omfatte fire bind, og historiens blanding af myrdede guder, begravede mysterier, ældgamle konspirationer og jagten på den største skat af dem alle er både spændende og medrivende. Som ekstra bonus til fantasy-nørden er bogen spækket med hints til alle mulige fantasy- og science fiction bøger.

Historien starter i en nær fremtid i bebyggelsen Zonen. I Zonen bor alle samfundets svageste: Forældreløse børn, syge og gamle, og når børnene bliver 17 år bliver de flyttet til den nærliggende storby. Tilværelsen er trist og trøstesløs, men alligevel finder vennerne Lucas, Theodor, Ron og Cassandra lyspunkter blandt de grå betonblokke. Cassandra kom til Zonen så at sige dumpende ned fra himlen men er efterhånden trods sin mystiske baggrund blevet en fast del af flokken.

Da Cassandra pludselig en dag forsvinder og kun efterlader nogle kryptiske ord: ”Juvelen, Brylluppet, Plankerne, Vandrefalken og husk på tallet 12”, beslutter Lucas at finde hende for enhver pris. Han og vennerne opdager en skjult portal til en anden verden, og Lucas, Theodor og Ron befinder sig lige pludselig i en fremmed verden, som ikke burde eksistere. En verden, hvor guderne vandrer blandt mennesker, og hvor engle optræder som en slags beskyttere. I deres søgen efter Cassandra bliver de tre venner nu indblandet i en truende krig mellem efterkommere af en forsvunden gud.

Forfatteren har tydeligvis store planer med sin planlagte serie, og med dette første bind som udgangspunkt tegner projektet særdeles lovende og spændende. Inspirationen fra de klassiske fantasybøger er selvfølgelig til stede, men Boris Hansen har på imponerende vis tilføjet sine egne originale justeringer og tilpasninger til de velkendte temaer. Hans brug af elementer fra vores tid og science fiction elementer blandet med den gængse fantasy verden fungerer absolut tilfredsstillende og giver hele historien et forfriskende pust af noget helt nyt. Boris Hansen har skabt en helt unik verden, hvor de beskrevne personer både bliver levende for læseren, men samtidig også er nogle, man gerne hører meget mere til.

Kompositorisk er den velskrevne bog bygget op, så man på skift har fokus på alle de forskellige personer og engle, og det giver historien både drive og stor lyst til at læse videre.

En af årets bedste fantasy udgivelser – og selvfølgelig med et obligatorisk og flot kort over Juvelen (byen) og omegn.

Tellerup