Præsidenten er forsvundet

2018
)

Præsidenten er forsvundet af Bill Clinton og James Patterson

14 jun.18

Politisk thriller i samarbejde mellem den tidligere præsident og succesfuld spændingsforfatter. Alle forudsætninger for et brag af en politisk spændingsroman skulle være til stede, men det lykkes altså ikke helt.

Navnet Bill Clinton er vel kendt af enhver. Han var præsident i USA i to perioder, og har således alle forudsætninger for at kende til embedet som landets leder og til på nært hold at kunne fortælle om det politiske og storpolitiske spil. James Patterson er en enormt produktiv og storsælgende forfatter med masser af krimier og spændingsbøger bag sig. Mange af hans bøger er oversat til dansk, og især husker man både romanerne og filmene og politimanden Alex Cross.

Den drevne spændingsforfatter sørger for et rimeligt mål af action, plottet er nogenlunde, men især løftet om insiderhemmeligheder får man ikke meget af, og så ender det hele med en underlig halvtam og lidt kedelig spændingsbog.

USA trues af et altødelæggende cyberangreb. Terrororganisationen ”Den hellige Krigs Sønner” planlægger at udlæse en virus, som vil lamme landet totalt. Præsident Jonathan Duncan bliver kontaktet af en mystisk kvinde, som øjensynlig har været med til at udvikle virussen sammen med sin partner. Begge har øjensynlig fortrudt deres medvirken og vil med præsidentens hjælp forsøge at stoppe angrebet. Inden det lykkes, bliver kvinden dog dræbt af terroristerne, og et desperat kapløb med tiden sættes i gang. Alle hidkaldte IT-eksperters forsøg på at stoppe virussen synes dog umulige, og samtidig lurer terroristerne i baggrunden. Hvad værre er: Nogen med stor magt synes at stå bag terroristerne, og samtidig går det op for præsidenten, at der må være en forræder i hans allernærmeste stab.

James Patterson har øjensynlig brugt al sin ekspertise og erfaring fra spændingsgenren i sine bestræbelser på at få historien til at lykkes. Kapitlerne er ultrakorte, der skiftes hele tiden mellem de forskellige personer, og plottet tager af og til nogle overraskende drejninger. Derimod er den politiske del og de mange beskrivelser af de politiske intriger ikke særlig spændende, og så virker det helt usandsynligt, at den midaldrende præsident pludselig opstår som den rene actionhelt.

Saglighed og dokumentation virker til at være i orden, men forfattere som Tom Clancy har med lignende temaer og ligeledes med en præsident som hovedperson gjort det så meget bedre. Salgssuccessen er dog hjemme.

Signe Lyng
54196733
9788702264395