Lazarus

2018
)

Lazarus

19 nov.18

Syvende bind om kriminalkommissær Joona Linna er vanvittig spændende, intens og grusomt godt komponeret. Samtlige spændingskurver sprænges i den isnenede thriller.

En række bestialske og uopklarede mordsager på tværs af Europa bringer den svensk-finske kriminalkommissær Joona Linna tilbage i arbejdstøjet. Sporene på gerningsstederne peger umiddelbart ikke i retning af en bagmand, men da sagens rette sammenhæng går op for kommissæren, flyder der is igennem hans årer. For Joona Linna er ikke i tvivl. Selv om det synes komplet umuligt, peger mordene kun i én retning, og hvert sekund tæller, da en dødsensfarlig menneskejagt går i gang.

Sikke en thriller, sikke et plot, heldigt jeg stadig trækker vejret! Forfatter- og ægteparret bag pseudonymet Lars Kepler, Alexandra og Alexander Ahndoril, sprænger samtlige spændingskurver med denne isnende thriller, hvor Joona Linna er tilbage i formidabel storform.

Gennem syv bind har vi fulgt den sejlivede og barske kriminalkommissær, og for hvert bind er serien blevet bedre og bedre. Saga Bauer og chefobducent Nils Åhlén, kaldet Nålen, danner stadig bagtrop for Joona Linna, men særligt Saga Bauer får styrket sin rolle i dette bind. Med skiftende synsvinkler trækker forfatterparret behændigt i trådende og lader tempo og plot smelte sammen med tårnhøj intensitet, der ender i et nervepirrende crescendo.

Forfatterhåndværket er tip top i orden, og man føler sig tryg i hænderne på Lars Kepler, som ved, hvordan man skruer en stemningsfyldt thriller sammen. ’Lazarus’ er skrevet med en nærmest filmisk præcision, der lader scene for scene smelte sammen til et perfekt hele. Den sproglige brug af nutid er billedskabende, skaber liv og dynamik, og fastholder læseren i en myrekrybsagtig spænding, som stiger side for side.

Birgitte Steffen Nielsen
54945043
9788702169171