Efterfølgeren

2023
)

Efterfølgeren

30 jan.23

Mikkel Birkegaard har skrevet en meget underholdende spændingsroman, der leverer et kærligt svirp til krimiindustrien.

Laust Troelsen arbejder som dansklærer på et gymnasium. Han har også en drøm om at blive forfatter. For 13 år siden deltog han i et skrivekursus, som blev startskuddet til en form for venskab mellem Laust og tre andre fra kurset. Men noget skete, og han har ikke set dem i mange år. Han har heller ikke fået færdiggjort sin roman, og hans tilværelse er på mange måder gået i stå.

Imens er forfatteren William Falk blevet en sand superstar. Hans krimier om Fiskeren sælger i millionoplag over hele verden, og alle venter i spænding på sidste bind i serien. Så dør William uventet, og forlaget sætter en jagt i gang for at finde én, der kan færdiggøre hans manuskript. Pludselig befinder Laust sig midt i spillet om Williams sidste bog. Men hvorfor ham? Og hvor langt er han villig til at gå?

Mikkel Birkegaard skriver godt, og historien flyder i flere spor, der springer i både tid og fortæller. Hovedsporet følger Laust i nutiden med spring tilbage til skrivegruppens møder for 13 år siden. På den måde afsløres fortiden bid for bid og lægger et nyt lys over nutidens begivenheder.

Mikkel Birkegaard har noget med at skrive bøger om bøger. Han debuterede med spændingsromanen Libri di Luca i 2007 om et hemmeligt Bibliofilselskab. Næste udgivelse var Over mig lig fra 2009, hvor en gyserforfatters bøger er udgangspunkt for en copycat morder. Romanen var en velskrevet thriller med tydelige splatter-elementer, og jeg læste den med stor fornøjelse. Mere ovre i adventuregenren er ’Fra drømmenes bog’, der udkom i 2012 og handler om bøgers magt og hemmelige selskaber.

’Efterfølgeren’ er en thriller, men en anden slags end ’Over mit lig’. Her er stadig blodige skvulp ind i mellem, men det er især det psykologiske spil, som fører romanen frem. Tempoet er mere roligt, og der dukker hele tiden nye spørgsmål op. Først mod slutningen begynder vi at kunne samle alle trådene, og her venter nye overraskelser. Det er godt lavet.

Det er spændende at få et kig ind bag kulisserne på en forfatters arbejdsmetoder, når Laust forsøger at sætte sig ind i, hvordan William greb skrivearbejdet an. Desuden leverer Birkegaard et kærligt svirp til krimiindustrien, hvor man aner, at der til tider er mere fokus på udseende end indhold.

Alpha
135229377
9788772391410