Alle rejser

2023
)

Alle rejser

02 nov.23

Kristin Roskifte vandt Nordisk Råds Børne- og ungdomslitteraturpris i 2019 for 'Alle tæller ned'. Nu er hun aktuel med en ny tælle- og myldrebog om verdens mangfoldighed.

Hvor mange mennesker ser de samme stjerner som mig lige nu? På første side drejer en dreng på sin globus og drømmer om at se alle stederne, som hans finger stopper på. Side to viser, hvordan to mennesker læser samme bog. Et andet sted er otte mennesker på en arkæologisk udgravning, og hver især er optaget af forskellige ting. Seksten personer er i nærheden af Sydpolen, de kommer fra tolv forskellige lande, syv af dem forsker i klimaforandringer, en skal snart have en udstilling, en anden samler på fuglelyde og en tredje nyder stilheden.

62 mennesker står ved et udkigspunkt, og en af personerne føler, hvorledes problemerne bliver mindre netop der med udsigt ud over landskabet, mens to transporterer noget, som betyder alt for en, de ikke kender. På side 65 ses mennesker i og omkring et hospital, hvor en får et nyt hjerte, en anden tager på sin allerførste rejse, mens en tredje synger en gammel vuggesang.

Hele billedbogen er opbygget, så sidetallet passer med det antal mennesker, man kan se på siden. Man hører om nogle af dem, og man får fokus på, hvad den enkelte tænker, så de enkelte tal gentages adskillige gange. Desuden udgør det enkelte mennesker hvert et fint udsnit af verdens befolkning, og Kristin Roskiftes mennesker kommer langt omkring. Man kan også gætte med på, hvem der skal hvad, mens man læser.

Forfatter og illustrator Kristin Roskiftes bog er fyldt med tal, der indgår i den enkelte fortælling samt særdeles detaljerede billeder, der kan pirre nysgerrigheden hos store og små. Kristin Roskifte er utrolig dygtig til både at illustrere mangfoldighed og skabe genkendelighed. Bogen består af enkeltfortællinger, men hen ad vejen bliver det hele flettet sammen af hentydninger, fortsættelser og historier. Hendes farverige figurer er tegnet i områder uden skygger, hvorimod andre billedelementer er skitseret i lyseblå, og personerne derpå skuer ud af billedet.

ABC
Flemming Møldrup
136475991