Geminiforbandelsen

2021
)

Geminiforbandelsen

28 maj.21

Det er svært at være modig, mens man kæmper mod det onde og udtænker planer i paralleluniverser, når man bare gerne vil vide, hvordan man holder op med at tisse i sengen.

Rasmus er 13 år og har siden han var 3 år gammel boet hos en plejefamilie, da han har mistet sine biologiske forældre. Familien tæller Vita og Bjørn, samt 16-årige Troels og lille Roberta. Rasmus er både lille og tynd. Han har ingen venner, men han ved alt om fantasy. Derhjemme bliver han mobbet af Troels, og i skolen holder de andre elever ham udenfor. Men værst af alt, han tisser i sengen om natten!

En dag flytter Lyxander, kaldet Xander, ind i huset længere nede ad vejen. Han har indtil nu boet i Barcelona og bor nu mere eller mindre alene med sin spanske barnepige Rosita, da hans forældre begge er succesrige plastikkirurger, der rejser rundt i hele verden. Endelig får Rasmus en virkelig god ven.

Under en klasseudflugt med en frygtet overnatning skal klassen på natløb og de to drenge er på samme hold. Pludselig hører de en mærkelig knurrende lyd, og øjeblikket efter er de på flugt fra et stort uhyre gennem skoven. Begge drenge suges ind i en anden verden, Erytnevia, landet med de 2 måner, hvor der eksisterer enorme monstre, magi og mennesker side om side. I Erytnevia holder borgmesteren befolkningen fanget af sort magi, og drengene kastes ufrivilligt ind i kampen mod uretfærdighederne, godt hjulpet af Eneboeren Atamai og kæmpelossen Raja. Og hvorfor kan de ikke styre, hvilken verden de er i?

'Geminiforbandelsen' er en virkelig spændende historie med referencer til Tolkiens skove og den fantastiske eventyrfilm ’Willow’. Desuden giver bogen sit bud på, hvordan det føles at være underlagt en diktatorisk etbarnspolitik. Hovedpersonen Rasmus er som udgangspunkt lidt stereotyp, men hans store og meget menneskelige problem med at tisse i sengen bringer en noget anden type helt i frem. Det er en fortælling uden mange rolige øjeblikke ligesom Wonderspace. Bogen kan læses af børn fra ca. 8 år, og plottet fungerer rigtigt godt. Jeg glæder mig meget til næste bog i serien om ’Tis og trolddom’.

en episk fortælling om tis og troldom
Carlsen
38967738