Anas Hashim - sikke et liv

2023
)

Anas Hashim 1 – sikke et liv

09 nov.23

Uimodståelig og herlig historie om Anas Hasim, der forfølger drømmen om at blive rapper.

Flabet og fresh vader Anas lige ind i læserens hjerte med sit talent og med troen på sig selv, der aldrig fejler, trods kiks og forhindringer på vejen mod målet. Bogen er gennemillustreret med Mikkel Straarup Møllers sjove tegninger, der fuldt ud matcher de fantastiske karakterer, Babak Vakili har skabt, og egner sig til børn fra cirka 10-13 år, der kan lide sjove, letlæselige bøger.

Drengen Anas går i sjette klasse og bor alene med sin mor. Han har helt almindelige genkendelige problemer som fx skilsmisseforældre og en forelskelse i en pige, der ikke ænser hans eksistens. Men Anas har store drømme og også viljen og selvtilliden til at forfølge dem. Han har talent for at skrive tekster og rappe, og hans bedste ven Yaqub laver beats til. Så da drengenes idol, den populære rapper M:ALI, udfordrer sine fans til at skrive et vers til hans nyeste hit, ser drengene det som deres store chance. De lægger alle deres kræfter i projektet, og Anas håber også på, at skolens lækreste pige vil lægge mærke til ham, hvis missionen lykkes.

Livet har en tendens til at smide forhindringer i vejen, og det er da også tilfældet her. Som en typisk teenager er Anas meget fokuseret på sine egne behov, og nogle gange glemmer han lidt de mennesker, han holder af, selvom han egentligt har hjertet på det rette sted og bestemt ikke er ligeglad med sin familie og sine venner. Anas er bare ekstremt målrettet. Selv ved modstand sænker han ikke farten mange sekunder. Det går så stærkt, og også nogle gange lidt for stærkt, for det er ikke altid, at han når at tænke sine handlinger helt igennem, og det skaber problemer for ham og en del underholdende kaos undervejs i historien.

Jeg blev totalt charmeret af Anas Hashim, hvis store selvtillid slet ikke harmonerer med den gode gamle Jantelov. Persongalleriet er i det hele taget fantastisk og bliver virkelig bragt til live gennem Mikkel Straarup Møllers tegninger. Hvis man skal sammenligne bogen med noget, kunne det fx være de sjove og populære Mogens og Mahdi bøger af Kim Fupz Aakeson, blot med mere tekst og kød på handling og karakterer.

Babak Vakilis tekst er fuld af sjov og troværdig sprængfarlig dialog, der er som taget direkte ud af en teenagedrengs mund - og fik jeg sagt, at bogen giver læseren en næsten uimodståelig lyst til at rappe? Babak Vakili får det til at se legende let ud, og det er da en kæmpe gevinst, hvis der kan komme lidt hverdagspoesi ind i unge læseres liv.

Gutkind
136769162
9788743405702