Forfatter
Jette Drewsen
Født: 10.12.1943.
Debut: Hvad tænkte egentlig Arendse: roman.
Jeg er født og opvokset i en lille landsby, som hedder Ildved og ligger i nærheden af Jelling og Vejle. Min far var dyrlæge, på den gammeldags praktiserende facon, og turene med ham rundt i de østjyske landskaber til de gårde, hvorfra man havde ringet og bestilt et besøg til et sygt dyr, var en stor og vigtig del af hele min barndom. Det var også på en af disse ture, jeg oplevede en skæbneafgørende ulykke, hvor min ene lillesøster omkom.
Andre landskaber, som fik en stærk og mere klar positiv betydning for mig var klitlandskaberne ved Nymindegab, og Vesterhavet i sig selv, naturligvis . Her tilbragte vi mange ferier og fridage.
Begge mine forældre var meget optaget af sproget, min mor havde ikke lært fremmedsprog, men værnede med stor omhu og kærlighed om et smukt dansk, og min far lærte os søskende doktorlatin, fra vi var små.
Når jeg som barn havde sygedage, blev lægen kun sjældent tilkaldt, vores far lagde hånden på min pande og konstaterede, at der nok ikke var nogen særlig feber, og at det derfor nok skulle gå. Det gjorde det også, og derfor havde jeg aldrig dramatiske lægehistorier at berette, når jeg kom tilbage til skolen igen, men jeg vidste, hvad jeg formentlig havde fejlet og, og hvad det hed på latin.
Når jeg nu meget kort skal forsøge at forklare, hvad der i den første begyndelse blev afgørende for, at jeg blev forfatter, så tror jeg, at det især var landskaberne, de flere sprog fra starten, vi talte både ‘rigtig’ jysk og rigsdansk, og ethvert landsbybarns særligt strålende forestillinger om, hvad et byliv kan være.
Da jeg var ni år, gav min mor mig en ubrugt månedsbog fra Brugsen, og heri skrev jeg min første roman, som handlede om en pige, hvis far var direktør i et stormagasin med rulletrapper. Jeg havde set rulletrapper på film.
Der gik andre ting for sig hos os, end hos så mange andre umiddelbart omkring os, fordi vi, som min mor sagde var afhængige af ‘den samme jord og det samme vejr’, som man var på gårdene omkring os, og samtidig havde min fars arbejde en anden karakter en landmændenes.
Vi læste, og vi hørte musik, kom til opera i Aarhus, vi skulle også helst spille klaver, men det blev aldrig noget for mig. Jeg ville jo skrive ...
Om forfatteren - et udvalg:
81.6
Dansk litteraturhistorie
Gyldendal, 1983-1985.
Bind 8 : Velfærdsstat og kulturkritik 1945-80
81.04
Jørgensen, John Chr.
Kulturopbruddets år : essays og reportager om forfatterne og kulturen i 1970erne og 80erne
Ørenlyd, 1982. - 152 sider
81.64
Danske digtere i det 20. århundrede. - Nyredigeret og nyskrevet udgave /redigeret af Torben Brostrøm og Mette Winge.
Bind 5
Gad, 1982
81.65
Schnack, Asger
Portræt : 40 danske digtere efter 1968
Gyldendal, 1981. - 187 sider
81.65
Scott Sørensen, Anne
Kvindesituation, kvindelighed, kvindekamp : en analyse af sammenhængen mellem den feministiske realisme og forskydninger i kvindesituationen siden 1960
Fagtryk, 1978. - IXX, 243 sider
81.65
Gaul, Bente
Undertrykkelse, oplevelse og modstand i den nye kvinderoman
Gyldendal, 1978. - 246 sider
32.5
Holmgård, Alice
Kvindebevidsthed omkring den seksuelle frigørelse : om sammenhængen mellem den samfundsmæssige udvikling i Danmark i slutningen af 60'erne og begyndelsen af 70'erne, kvindernes samfunds- og familiemæssige placering og den psykoseksuelle kvindebevidsthed, belyst gennem analyseeksempler fra kvindelitteraturen 1968-75
Medusa, 1976. - 295 sider
Biografien er udarbejdet af forfatteren.
Foto: Kristaps Kalms
Født: 10.12.1943.
Debut: Hvad tænkte egentlig Arendse: roman.
Jeg er født og opvokset i en lille landsby, som hedder Ildved og ligger i nærheden af Jelling og Vejle. Min far var dyrlæge, på den gammeldags praktiserende facon, og turene med ham rundt i de østjyske landskaber til de gårde, hvorfra man havde ringet og bestilt et besøg til et sygt dyr, var en stor og vigtig del af hele min barndom. Det var også på en af disse ture, jeg oplevede en skæbneafgørende ulykke, hvor min ene lillesøster omkom.
Andre landskaber, som fik en stærk og mere klar positiv betydning for mig var klitlandskaberne ved Nymindegab, og Vesterhavet i sig selv, naturligvis . Her tilbragte vi mange ferier og fridage.
Begge mine forældre var meget optaget af sproget, min mor havde ikke lært fremmedsprog, men værnede med stor omhu og kærlighed om et smukt dansk, og min far lærte os søskende doktorlatin, fra vi var små.
Når jeg som barn havde sygedage, blev lægen kun sjældent tilkaldt, vores far lagde hånden på min pande og konstaterede, at der nok ikke var nogen særlig feber, og at det derfor nok skulle gå. Det gjorde det også, og derfor havde jeg aldrig dramatiske lægehistorier at berette, når jeg kom tilbage til skolen igen, men jeg vidste, hvad jeg formentlig havde fejlet og, og hvad det hed på latin.
Når jeg nu meget kort skal forsøge at forklare, hvad der i den første begyndelse blev afgørende for, at jeg blev forfatter, så tror jeg, at det især var landskaberne, de flere sprog fra starten, vi talte både ‘rigtig’ jysk og rigsdansk, og ethvert landsbybarns særligt strålende forestillinger om, hvad et byliv kan være.
Da jeg var ni år, gav min mor mig en ubrugt månedsbog fra Brugsen, og heri skrev jeg min første roman, som handlede om en pige, hvis far var direktør i et stormagasin med rulletrapper. Jeg havde set rulletrapper på film.
Der gik andre ting for sig hos os, end hos så mange andre umiddelbart omkring os, fordi vi, som min mor sagde var afhængige af ‘den samme jord og det samme vejr’, som man var på gårdene omkring os, og samtidig havde min fars arbejde en anden karakter en landmændenes.
Vi læste, og vi hørte musik, kom til opera i Aarhus, vi skulle også helst spille klaver, men det blev aldrig noget for mig. Jeg ville jo skrive ...
Om forfatteren - et udvalg:
81.6
Dansk litteraturhistorie
Gyldendal, 1983-1985.
Bind 8 : Velfærdsstat og kulturkritik 1945-80
81.04
Jørgensen, John Chr.
Kulturopbruddets år : essays og reportager om forfatterne og kulturen i 1970erne og 80erne
Ørenlyd, 1982. - 152 sider
81.64
Danske digtere i det 20. århundrede. - Nyredigeret og nyskrevet udgave /redigeret af Torben Brostrøm og Mette Winge.
Bind 5
Gad, 1982
81.65
Schnack, Asger
Portræt : 40 danske digtere efter 1968
Gyldendal, 1981. - 187 sider
81.65
Scott Sørensen, Anne
Kvindesituation, kvindelighed, kvindekamp : en analyse af sammenhængen mellem den feministiske realisme og forskydninger i kvindesituationen siden 1960
Fagtryk, 1978. - IXX, 243 sider
81.65
Gaul, Bente
Undertrykkelse, oplevelse og modstand i den nye kvinderoman
Gyldendal, 1978. - 246 sider
32.5
Holmgård, Alice
Kvindebevidsthed omkring den seksuelle frigørelse : om sammenhængen mellem den samfundsmæssige udvikling i Danmark i slutningen af 60'erne og begyndelsen af 70'erne, kvindernes samfunds- og familiemæssige placering og den psykoseksuelle kvindebevidsthed, belyst gennem analyseeksempler fra kvindelitteraturen 1968-75
Medusa, 1976. - 295 sider
Biografien er udarbejdet af forfatteren.
Foto: Kristaps Kalms